استفاده ناصحیح از حنجره و صوت حفره ای در بین خوانندگان، قاریان و وعاظ و به خصوص معلمان، احتمال بروز آسیب های گفتاری و صدمه به حنجرهی آنان را افزایش می دهد.محمد صادق جنابی مدیر گروه آسیب شناس گفتار وزبان دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا واحد علوم پزشکی ایران اظهار داشت: استفاده ناصحیح از تارهای صوتی باعث صدمه زدن به تارهای حنجره شده و با احساس سوزش، گرفتگی و درد در حنجره همراه است که در این حالت و در صورت عدم مراجعه به آسیب شناس، آسیب های حنجره در فرد جدی تر شده و باعث مزمن شدن مشکل فرد می شود.
جنابی، تاکید کرد: از آنجا که بسیاری از معلمان به خصوص در مقاطع تحصیلات ابتدایی به دلیل هیاهوی کلاس ناچار به بلند صحبت کردن هستند، تعامل این افراد با مراکز گفتار درمانی به منظور پیشگیری از صدمات حنجره امری ضروری است.این آسیب شناس گفتار و زبان در ادامه افزود: متاسفانه بسیاری از معلمان که غالب آنان به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند، به دلیل نگرانی از وضعیت شغلی خود در صورتی که حتی در حنجرهی خود مشکلی احساس کنند، رغبتی به معالجه نشان نداده و در نهایت با آسیب جدی در حنجرهی خود مواجه می شوند.وی در پایان، با ابراز آمادگی هر گونه مساعدت نسبت به آموزش و درمان این افراد از طریق گفتار درمانی ، از آموزش و پرورش و مسئولان ذی ربط خواست تا اقدامات لازم در این زمینه را به انجام رسانند.