متن كامل خبر
راهیابی ۲۵۰۰سوادآموز نهضت به مراکز آموزش عالی

تاريخ خبر :  21/11/1385 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1413

قائم‌مقام نهضت سوادآموزی کشور گفت: دو هزار و ۵۰۰نفر از سوادآموزان در این نهاد در کشور به مراکز آموزش عالی راه یافته‌اند.

"علی وطنی" روز پنجشنبه در آیین معارفه‌ی مدیر جدید نهضت سوادآموزی استان خراسان شمالی در بجنورد گفت: البته شمار ورودی سوادآموزان این نهاد به دانشگاهها بیشتر از این است اما ما تنها این تعداد را شناسایی کرده‌ایم. وی اظهار داشت: این افراد بعضا دوره‌های دکتری، کارشناسی ارشدو کارشناسی را طی کرده‌اند و اکنون نیروهای توانمند و موثری برای کشور در زمینه‌های مختلف هستند. او بیان کرد: به منظور برقراری عدالت آموزشی باید فرصت تحصیل را برای تمامی افرادی که شرایط تحصیل را دارند فراهم کرد.وی درصد باسوادی جمعیت کشور در اول انقلاب را ۴۷درصد ذکر کرد و اظهار داشت: این رقم اکنون به ۸۷درصد رسیده است. مسوول افزایش رشد جمعیت باسواد در کشور را از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: باید از وجود این انقلاب شکرگزار بود.

وطنی درصد باسوادی خراسان شمالی را حدود ۸۰درصد ذکر کرد و گفت: درصد باسوادی این استان از میانگین کشوری پایین‌تر است. وی همچنین رشد ۲۲درصدی فعالیت نهضت سوادآموزی نسبت به سال گذشته را از فعالیت چشمگیر این استان دانست و افزود: برای افزایش درصد باسوادی باید تمامی دستگاههای مرتبط همکاری داشته باشند. او گفت: در این استان طی یکسال اخیر ۲۱هزار نفر زیر پوشش سوادآموزی در دوره‌های مختلف قرار گرفته‌اند که تنها حدود شش هزار نفر بیسواد، سواد آموخته شده‌اند.

رییس سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) از بی‌سوادی به عنوان یک لکه ننگ برای نظام اسلامی یاد کرد و گفت: برای اینکه به اهداف نهضت انقلاب اسلامی برسیم باید تمامی افراد محروم از تحصیل آموزش ببینند.

"ماشاء‌الله طالبی" نهضت این استان را از نظر نیروی انسانی دارای کمبود ندانست و افزود: اکنون چیزی که فعالیت نهضت سوادآموزی را تقویت می‌کند اعتبار بیشتر است.

مدیر پیشین نهضت سوادآموزی خراسان‌شمالی نیز با ارایه‌ی عملکرد فعالیت دو ساله‌ی خود، توسعه‌ی سوادآموزی را نیازمند کار ضربتی و بسیجی دانست."غلامحسین ناصری‌مقدم" فعالیت در نهضت سوادآموزی را کاری بس دشوار عنوان کرد و افزود: تلاش و فعالیت نیروهای این عرصه با وجود کمی حقوق دریافتی و بیمه نبودن آموزشیاران، بسیار بالا است.در این آیین با تقدیر از زحمات مدیر پیشین نهضت سوادآموزی خراسان شمالی "محمدابراهیم عصمتی" به عنوان مدیر جدید این نهاد معرفی شد. بر اساس آمارهای موجود استان ۸۰۸هزار نفری خراسان شمالی ۱۰۱هزار نفر بی‌سواد دارد.

پراکندگی مناطق روستایی، سخت‌گذر بودن راه‌های استان، کم‌جمعیت بودن برخی از روستاها، وجود جمعیت عشایری، مسایل اقتصادی، فقرمالی و فرهنگی وابستگی خانواده به اشتغال افراد لازم‌التعلیم از عوامل فراوانی بیسوادی در خراسان شمالی است.


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت