متن كامل خبر
اولین المپیاد دانشجویی و دانش‌آموزی فرش

تاريخ خبر :  24/11/1385 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1273

رییس مرکز ملی فرش با تاکید بر اینکه این مرکز از حوزه سیاستگذاری فرش خارج نشده است، گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها و نیز امور بازاریابی و تبلیغ در لیست وظایف این مرکز است.

به گزارش خبرنگار بازرگانی ایسنا مرتضی فرجی در جمع خبرنگاران با اعلام خبر برگزاری اولین المپیاد دانش آموزی و دانشجویی فرش دستباف در روزهای 24 و 25 بهمن ماه سال جاری افزود: هدف از برگزاری این المپیاد تبلیغ فرش به عنوان یک هنر ناب در سطح ملی و نیز ارزیابی توان علمی دانشجویی و دانش آموزی در زمینه‌ی فرش است. وی گفت: این المپیاد در چهار رشته‌ی بافت، مرمت، طراحی و رنگرزی برگزار می‌شود که در مجموع از بین 30 استان کشورمان، 55 دانش‌آموز و 77 دانشجو معرفی شده‌اند.

رییس مرکز ملی فرش همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با وجود انجام اقدامات تبلیغی و بازاریابی برای فرش دستباف هنوز هم با روند نزولی صادرات آن مواجهیم، گفت: اینکه بخواهیم ظرف یک‌سال به نتیجه‌ی اقدامات انجام شده دست یابیم، زود است! قطعا نتایج این اقدامات در سال‌های آینده نمود پیدا می‌کند ولی در شرایط فعلی همین که توانسته‌ایم سهم 40 درصدی را حفظ کنیم نتیجه‌ی اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.به اعتقاد او فرش یک کالای قابل توسعه است ولی چون صنعتی نیست حاشیه‌ی درآمد و سود آن پایین است.

وی بر ضرورت انجام اقدامات تبلیغاتی و بازاریابی از سوی مرکز ملی فرش تاکید کرد و گفت: براساس تحقیقاتی که در یکی از شهرهای آلمان انجام شده بالغ بر 80 درصد جمعیت نمونه‌ی این تحقیق درباره‌ی فرش دستباف ایران اطلاعی نداشته‌اند.فرجی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه فلسفه‌ی وجودی مرکز ملی فرش به عنوان متولی و سیساتگذار بوده این مرکز در حوزه‌ی اقدامات اجرایی گام برمی‌دارد، عنوان کرد: قطعا دلیل وجودی مرکز ملی فرش متمرکز کردن سیاستگذاری‌های مربوط به فرش بوده است تا از انجام اقدامات موازی پیشگیری شود لذا در حال حاضر نیز عموم برنامه‌های این مرکز بر اساس سیاستگذاری و برنامه‌ریزی است و نه اقدامات اجرایی! و این گونه نیست که مرکز ملی فرش به تنهایی اقدامات تبلیغی انجام دهد. وی درباره‌ی سیاستگذاری‌هایی که این مرکز در این مدت انجام داده است؟ گفت: ارتقای کیفی تولید اعم از مواد اولیه و سایر موارد، ایجاد کارگاه‌های متمرکز، ایجاد زمینه‌های اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای کارگاه‌های تولید مواد اولیه‌ی بافنده‌ها و کارگاه‌ها، ترویج و آموزش برای ارتقای کیفی و بهبود تولید و نیز شناسنامه دار کردن فرش‌ها از جمله سیاست‌هایی است که انجام شده است.وی در این نشست از سوی خبرنگاران درباره‌ی رشد نیافتن صادرات فرش مورد انتقاد قرار گرفت و گفت: سهم تجارت جهانی فرش حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار است، البته در کشورمان تدابیری فراهم شده تا تولید فرش‌های تجاری نیز افزایش داشته باشند.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت