متن كامل خبر
تاثیر کم روشهای مستقیم درتربیت دینی

تاريخ خبر :  6/12/1385 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1529

معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت: استفاده از روشهای مستقیم در تربیت دینی، کمتر اثر دارد.

"سیدباقر پیشنمازی" به مناسبت سالگرد تاسیس نهاد امورتربیتی در جمع‌مربیان پرورشی نواحی آموزشی استان‌اصفهان‌افزود: درروشهای تربیتی که تاکنون به کار برده‌ایم دادن اطلاعات دینی را با تربیت دینی اشتباه گرفته و آنقدر دراین زمینه سخنرانی برگزار کرده‌ایم، که گوشها تحمل شنیدن ندارد.

وی، باتاکید بر حرکت به سوی ارائه‌ی برنامه‌های پرورشی در قالب‌های بصری اضافه کرد: درحالی که در سالهای اخیر ما تنها برای گوش مخاطبانمان خوراک تهیه می‌کردیم دشمن برای چشمهای آنان خوراک تهیه کرده است. پیشنمازی تصریح کرد: وظیفه‌ی امور تربیتی تنها پرورش دینی دانش آموزان نیست بلکه استفاده از روشهای جذاب برای پرورش خلاقیت‌های وجودی این قشر باید در دستور کار قرار گیرد. وی گفت: هم اکنون ما درفضای رقابتی شدیدی قرار گرفته‌ایم که ازطریق دهها تریبون و ویترین به نسل جوان خوراک داده می‌شود و استفاده از شیوه‌های سنتی گذشته، پاسخگوی نیازهای جامعه نست.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصدی گری مستقیم، غفلت از انرژی دانش آموزان، فراموشی نقش تربیتی معلمان وفقدان نظام‌درختی برای درگیر کردن دانش آموزان در مسائل تربیتی را از آسیب‌های موجود در نظام تعلیم و تربیتی کشور عنوان کرد. پیشنمازی گفت: فلسفه‌ی تربیت ، بستن دست ابلیس و چشمها از گناه نیست بلکه نشان دادن عمق عواقب گناه مهمترین رسالت آموزشهای تربیتی است.

وی، شناسایی دانش آموزان اشد که از جنبه‌های مختلف به‌عنوان الگو در بین دانش آموزان شناخته می‌شوند و مدیریت انرژی این دانش آموزان در جهت اهداف تربیتی را از برنامه‌های معاونت پرورشی برای تحول در مسائل تربیتی نظام آموزشی عنوان کرد. وی، استرس زدایی در محیط آموزشی و جداسازی ساعات پرورشی ازساعات آموزشی و خارج کردن فعالیت‌های این‌بخش ازحالت الزام را ضروری دانست وگفت: پرداختن به‌بازی‌های بومی و محلی ازسال آینده درساعت پرورشی در دستور کار قرار دارد و در قالب این بازی‌ها آموزشهای لازم به دانش آموزان ارائه می‌شود.

پیشنمازی تصریح کرد: چشم انداز جدید ما درمسائل تربیتی گسترش افق دید و انطباق روشهای آموزشی برگرفته از قرآن و عترت با نیازهای زمان است. درابتدای این همایش پیام آیت‌الله "حسین مظاهری" رییس حوزه‌ی علمیه‌ی اصفهان به این همایش قرائت شد که در آن، مسوولیت سنگین نهاد امور تربیتی دنبال کردن هدف اصلی بعثت انبیاء عنوان شده است. دراین پیام، نهاد امورتربیتی ازبرکات انقلاب اسلامی عنوان شده وآمده است: عنصر تزکیه و پرورش نسبت به تعلیم و آموزش جایگاهی برتر دارد.

آیت‌الله مظاهری دراین پیام، متذکر شد: قرآن همه ارزشها را درارزش بزرگ تزکیه خلاصه می‌کند و فلاح و رستگاری انسان را در گرو آن بر می‌شمارد.

وی اضافه کرده: بر اساس همین اهمیت است که شعار همه‌ی مکاتب اخلاقی اندیشه‌ی نجات ‌است و آنها به دنبال رها کردن انسان ازوضع نامناسب اخلاقی موجود و نیل او به سوی وضع مناسب اخلاقی هستند.

در پایان این نشست، مسوولان به پرسشهای مربیان پرورشی شرکت‌کننده در این نشست پاسخ دادند.


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت