متن كامل خبر
برگزاری آئین مقتل‌خوانی ویژه‌ی دانش‌آموزان

تاريخ خبر :  20/12/1385 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1233

برای نخستین بار در کشور به مناسبت اربعین شهادت سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع)، آئین مقتل خوانی با عنوان «روایت سرخ» با هدف حفظ و پاسداشت ارزشهای قیام امام حسین (ع) ویژه‌ی دانش‌آموزان برگزار شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل دفتر مرکزی اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، به منظور بهره‌گیری از زبان هنر برای اشاعه‌ی بیشتر و بهتر انتقال پیام، آئین مقتل‌خوانی روایت سرخ با تاکید بر زنده نگه‌داشتن ارزش‌های قیام امام حسین (ع) و یاران ایشان توسط اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان قم برگزار شد.

از اهداف پیش‌بینی شده در آئین مقتل خوانی روایت سرخ می‌توان به برگزاری مقتل‌خوانی در قالب نمایش در راستای برنامه‌های هیات انصار‌المهدی (عج)، برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) ویژه‌ی دانش‌آموزان دختر اتحادیه‌ی انجمن های اسلامی دانش‌آموزان، اثر‌گذار بودن زبان هنر در بیان مصائب و مناقب امام حسین (ع) و خاندان مطهر ایشان، آشنایی و حضور دانش‌آموزانی که برای اولین بار به اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان جهت دیدن نمایش مقتل‌خوانی می آیند و معرفی و گسترش دایره‌ی فعالیت‌های کانون فارغ‌التحصیلان اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان که اجراکنندگان و دکوراتور مقتل خوان از این اعضا انتخاب شده‌اند. در روایت سرخ مقتل‌خوانی قسمت‌هایی از واقعه عاشورا همچون به میدان رفتن حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت قاسم (ع) و در نهایت امام حسین (ع) و همچنین وداع حضرت زینب (ع) و نجواهای اهل بیت و کاروان امام حسین (ع) با ایشان با زبان تصویر برای دانش‌آموزان اجرا شد.

به منظور حفظ اصول و قواعد اصلی کار و ایجاد شرایط مناسب برای درک بهتر دانش‌آموزان، در این آئین از منابع معتبری همچون «مقتل مقرم و لحوف سید‌ابن طاووس» استفاده شده است. همچنین قبل از اجرای برنامه‌ی مقتل‌خوانی رایت سرخ اقداماتی از قبیل تهیه‌ی اشعار مقتل‌خوانی از منابع مذکور، انتخاب نقش آفرینان، ساخت و انتخاب موسیقی، طراحی دکور مقتل، پیگیری نیروهای دکوراتور و اطلاع‌رسانی به دبیرستان‌ها توسط دانش‌آموزان صورت گرفت.


      منبع خبر : فارس

بازگشت