متن كامل خبر
مریم میرزاخانی جایزه‌ی بلامنتال (Blumenthal Award) سال 2009 میلادی را از آن خود کرد

تاريخ خبر :  1/4/1388 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  5439

به گزارش وب‌‌سایت رسمی جامعه‌ی ریاضی آمریکا (AMS)، این جایزه به‌دلیل ابتکار بی‌نظیر و خلاقیت استثنایی میرزاخانی در ارائه‌ی پایان‌نامه‌ به وی اهدا شده است.



مریم میرزاخانی جایزه‌ی بلامنتال (Blumenthal Award) سال 2009 میلادی را از آن خود کرد.



جایزه‌ی لئونارد م. و اِلینُر ب. بلامنتال (Leonard M. and Eleanor B. Blumenthal) برای پیشرفت در پژوهش ریاضی محض به مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا، رسید. به گزارش وب‌سایت رسمی جامعه‌ی ریاضی آمریکا (AMS)، این جایزه به‌دلیل ابتکار بی‌نظیر و خلاقیت استثنایی میرزاخانی در ارائه‌ی پایان‌نامه‌ به وی اهدا شده است.
مریم میرزاخانی که افتخارات زیادی در زمینه‌ی المپیاد ریاضی در دوره‌ی دبیرستان کسب کرده است، مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی ریاضی محض و در سال 1999 میلادی از دانشگاه صنعتی شریف کارشناسی کسب کرد. او هم‌چنین در سال 2004 میلادی موفق به اخذ مدرک دکترای ریاضی از دانشگاه هاروارد آمریکا (Harvard University) و زیر نظر استاد صاحب‌نام معاصر،‌ پروفسور کورتیس مک‌مولن (Curtis McMullen)، شد. او از سال 2004 تا 2008 میلادی پژوهش‌گر موسسه‌ی پژوهشی ریاضی کلی (Clay Mathematics Institute Research) بوده و در حال حاضر استاد دانشگاه پرینستون آمریکا (Princeton University) است. پژوهش‌های او عمدتاً در زمینه‌ی نظریه‌ی Teichmüller، هندسه‌ی هذلولوی (Hyperbolic Geometry)، و نظریه‌ی ارگودیک (Ergodic Theory) بوده است.
مریم میرزاخانی با ابراز خوشحالی در مورد دریافت این جایزه می‌گوید: «در ابتدا از استاد راهنمای خود، کورت مک‌مولن،‌ به‌خاطر آشنا کردن من با بسیاری از عرصه‌های زیبای ریاضی و کمک‌ و پشتیبانی فوق‌العاده‌ی او در طول این سال‌ها تشکر می‌کنم. همچنین از دپارتمان ریاضی دانشگاه هاروارد و همه‌ی استادان دوره‌ی تحصیلات تکمیلی که محیطی فوق‌العاده را برای دانشجویان فراهم آورده‌اند متشکرم. به‌علاوه مراتب سپاس‌گذاری خود را از استادانم در دانشگاه صنعتی شریف، که زیبایی ریاضیات را به من نشان دادند، ابراز می‌دارم. همچنین از همه‌ی دوستانم در بوستون (Boston)، به‌ویژه رویا بهشتی که دوستی با او برایم سرشار از خوشی و الهام بوده است، ممنونم. در آخر از خانواده‌ام برای همه‌ی پشتیبانی و عشق پایان‌ناپذیرشان تشکر می‌کنم.»


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت