متن كامل خبر
رقص اتم‌های سیلیکُن!

تاريخ خبر :  8/4/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  698

رقص اتم‌های سیلیکُن در گرافن کشف شد!

اتم‌های سیلیکُن جهنده، ستاره‌هایی در مقیاس اتمی هستند که در نیچر ارتباطات به تازگی از نتیجه‌ی پژوهش‌های دپارتمان انرژی آزمایشگاه ملی آکریج (ORNL) به چاپ رسیده است. این تیم برآن است که برای اولین بار رفتار بی‌نظیر اتم‌های مذکور به‌صورت خوشه‌ای در گروه‌های اتمی سیلیکُن را ثبت کرده. این گروه از اتم‌ها که بصورت برگه ای تک اتمی (ترکیب شیمیایی تک-اتمی) از کربن هستند، گرافن نامیده می‌شوند. خوشه‌های سیلیکُن بصورت ترکیبی ۶ تایی از اتم‌ها در مکانی با برگه‌ی گرافنی متصل شده بودند که به این تیم اجازه می‌داد مستقیماً از ماده با استفاده از میکروسکوپ اسکن الکترونی گذار تصویربرداری کنند.

حرکت‌های رقص گونه‌ی اتم‌های سیلیکُن به دلیل انرژی انتقالی به ماده از باریکه‌ی الکترون میکروسکوپ این تیم بود. خوآن کارلوس ایدروبو می‌گوید:«اینم اولین بار نیست که حرکت اتم‌های سیلیکُن را می‌بینیم، مسئله این است که وقتی باریکه‌ی الکترون را به آن‌ها می‌تابانید، انرژی به خوشه وارد می‌کنید و اتم‌ها را وادار به حرکت به اطراف می‌کنید. اختلاف مشاهدات قبلی با این مورد، در حرکت وارونه‌ی پژوهش اخیر است. توانستیم حرکت تناوبی خوشه‌های سیلیکُنی را که رقص اتم‌ها نامیدیم بین دو مکان ببینیم.»


Jaekwang Lee, Wu Zhou, Stephen J. Pennycook, Juan-Carlos Idrobo, Sokrates T. Pantelides. Direct visualization of reversible dynamics in a Si6 cluster embedded in a graphene poreNature Communications, 2013; 4: 1650 DOI: 10.1038/ncomms2671


     

بازگشت