متن كامل خبر
چگالش بوز-آینشتاین در کامپیوترهای کوانتمی

تاريخ خبر :  15/5/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  531

انتظار می‌رود کامپیوترهای کوانتمی سریع‌تر از نمونه‌های دیجیتالی کنونی کار کنند. ولی چالش‌های زیادی را باید از پیش رو برداشت تا به این ایده از ماشین‌های فوق سریع رسید. یکی از این مسائل از دست رفتن ترتیب در دستگاه‌هاست. این مشکل نامی هم دارد: عدم بستگی که تعداد بیت‌های یک کامپیوتر کوانتمی را زیاد می‌کند. یکی از راه حل‌های پیشنهادی، تقسیم محاسبات بین چند کامپیوتر کوانتمی است که باهم کار می‌کنند. درست مثل هسته‌های کامپیوترهای امروزی (دو هسته ای، ۴ هسته ای و ۸ هسته ای). 

اطلاعات کوانتمی در یک کامپیوتر از طریق چگالش بوز-آینشتاین انجام می‌شود. ابرهایی از اتم‌های فوق سردی که در یک حالت کوانتمی مشترک به سر می‌برند. یکی از راه‌ها کم کردن تعداد بیت‌های یک کامپیوتر است. حالا تیمی از دانشگاه جورجیای ایالات متحده، آزمایشی برای امکان ارتباط از اریق این حالت کوانتمی انجام داده‌اند. آن‌ها زمان ارتباط را برآورد کردند. چاندرا رامان می‌گوید:«آنچه ما انجام دادیم، بررسی چگونگی انتشار اطلاعات کوانتمی بود. برای ما دینامیک این اطلاعات کوانتمی مهم است که نه فقط در یک سیستم کوانتمی بلکه در مسائل بنیادی فیزیک جاری هستند. این انتشار دز زمانی حدود چند صدمیلی ثانیه طول می‌کشد.»


A. Vinit, E. M. Bookjans, C. A. R. Sá de Melo, and C. Raman. Antiferromagnetic spatial ordering in a quenched one-dimensional spinor gasPhysical Review Letters, 2013 [link]


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت