متن كامل خبر
کشف تفاوت دیگری بین ماده و ضدماده

تاريخ خبر :  20/5/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  745

پازلی که پیچیده‌تر ولی شفاف‌تر می‌شود.

تیم LHCb در CERN مقاله ای در فیزیکال رویوو منتشر کردند که که برای اولین بار پادتقارن بین ماده-ضدماده را در واپاشی‌های معروف به B0S نشان می‌دهد. این چهارمین ذره ایست که چنین رفتاری از خود نشان می‌دهد. ماده و ضدماده به نظر باید برابر باشند، ولی امروز عالم ترکیبی از ماده است. با بررسی اختلاف ظریف بین ذره و پادذره، آزمایش‌های LHC برآنند تا در این حیطه از قضیه‌ی ماده و پادماده نوری بر تاریکی بتابانند.

حالا آزمایش LHCb ترجیح ماده بر پادماده را در نقض CP در واپاشی B0S پیدا کرده است. این نتایج براساس تحلیل داده‌هایی است که در سال ۲۰۱۱ بدست آمد. کشف پادتقارن در رفتار این واپاشی با دقتی بیش از ۵ سیگما بدست آمده است. و این یعنی دقت آنقدر بالا بوده که به نتایج مطمئن باشیم. پدیده‌ی نقض واپاشی در مدل استاندارد ذرات هم می‌تواند قرار گیرد، اگرچه اختلافات جزئی در جزییات پژوهشی سایه می‌اندازد. ولی علی رغم این تفاوت امید می‌رود قطعه پازل مدل استاندارد در حیطه ماده و پادماده با همین بررسی‌ها حل شود.

 

LHCb collaboration. First observation of CP violation in the decays of Bs mesonsPhysical Review Letters, 2013 (submitted); [link]

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت