متن كامل خبر
اولین تصاویر نانوذرات

تاريخ خبر :  22/5/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1072

 اثرات ماکروسکوپی نانوذرات بر سلامت بدن مدتهاست که از چشم غیرمسلح انسان پوشیده نیست. آنچه دانشمندان ندیده بودند حرکت نانوذرات منفردی بود که آن اثرات را ایجاد می‌کردند. در مقاله‌ای که اخیراً پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا چاپ کرده‌اند تکنیک تصویربرداری از دینامیک این ذرات در مقیاس اتمی است که در سیالات زیست محیطی وجود دارند.

نتایج این تکنیک‌ها برای اولین بار ما را قادر به تصویر برداری از فرایندهای نانوذرات کرده‌اند. دِبُرا کِلی استادیار مؤسسه پژوهشی کاریلیون می‌گوید:«تعجب کردیم چنین حرکت‌هایی با بُرد بالا را در این ذرات کوچک دیدیم. حالا رفتار این نانوذرات را می‌توانیم ببینیم. آنهم در مقیاس‌های اتمی». برای اینکار این تیم از نانوذرات طلا استفاده کرد که میکروسیالات حبابی خالی با فشار دو تراشه‌ی نیم‌رسانا و فضای خالی بین آنها حدود ۱۵۰ نانومتر باید ساخته می‌شد. میکروتراشه‌ها به باریکه‌ی الکترون شفاف بودند و از تصویر مقیاس اتمی مذکور عبور می‌کردند.


Madeline J. Dukes, Benjamin W. Jacobs, David G. Morgan, Harshad Hegde, Deborah F. Kelly. Visualizing nanoparticle mobility in liquid at atomic resolutionChemical Communications, 2013; 49 (29): 3007 DOI:10.1039/C3CC41136B


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت