متن كامل خبر
نورهایی که از آینه بیرون می‌زنند

تاريخ خبر :  10/6/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  600

یک تیم بین المللی از پژوهشگران در حیطه تولید بارقه‌های فوق بنفش از آینه ای که با سرعت نور حرکت می‌کنند به نتایجی دست یافتند. ورقه‌ای چگالی از الکترون‌های شتابدار نزدیک به سرعت نور می‌توانند همچون آینه‌ای عمل کنند که بارقه‌ای از نور شبیه لیزر با طول‌موج کوتاه در انعکاس ایجاد می‌کند. تیمی از فیزیکدانان ماکس پلانک در بخش کوانتم اُپتیک و لودیک ماکسی‌میلیان، دانشگاه کویینز و آزمایشگاه رادرفورد در آکسفورد، روی این آینه کار می‌کنند. فیزیکدانان می‌توانند از پالس لیزری برای شتاب دادن یک توده چگال از الکترون‌ها از فویل نانومتری نزدیک به سرعت نور استفاده کرده، با این آینه پالس لیزری را بازتاب دهند. با این آزمایش، فیزیکدانان، نظریه ۱۹۰۵ آینشتاین در مورد بازتاب آینه با سرعت نور، نتیجه ای جز نوری با طول موج کوتاه و شدت بالا ندارد.
این آزمایش نه فقط نظریه‌ی نسبیت خاص آینشتاین را تأیید می‌کند، بلکه راهی جدید برای تولید پالس با شدت بالا است. این پالس‌‌ها به الکترون‌ها اجازه حرکت در اتم‌ها را می‌دهند که می‌توانند تا فرایندهای بنیادی در طبیعت نفوذ کنند.

  1. D. Kiefer, M. Yeung, T. Dzelzainis, P.S. Foster, S.G. Rykovanov, C.LS. Lewis, R.S. Marjoribanks, H. Ruhl, D. Habs, J. Schreiber, M. Zepf, B. Dromey. Relativistic electron mirrors from nanoscale foils for coherent frequency upshift to the extreme ultravioletNature Communications, 2013; 4: 1763 DOI: 10.1038/ncomms2775

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت