متن كامل خبر
به دام انداختن سیاه چاله‌ها

تاريخ خبر :  29/6/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  680

ده سیاه‌چاله‌ی جدید پیدا شدند که در قلب فاصله‌ی بین کهکشانی ۰.۳ تا ۱۱.۴ میلیارد سال نوری از ما قرار دارند، و جزو ۱۰۰ جرمی بودند که قرار بوده تا دو سال آینده مورد بررسی قرار گیرند. فضاپیمای شکارچی سیاه‌چاله‌ها متعلق به ناسا، (NuSTAR) ده سیاه‌چاله‌ی اَبَرپُرجرم جدید کشف کرده که در محدوده‌ی پرتو ایکس بسیار پُر انرژی قرار دارند. این رصدخانه به اندازه‌ی یک اتوبوس مدرسه است.

این سیاه‌چاله‌ها جزو صد موردی هستند که انتشار می‌رفت تا دو سال آینده مورد بررسی قرار گیرند. ساختارهایی که با قرص ضخیمی از گاز محاط شده و بین کهکشان‌هایی قرار گرفته‌اند که ۰.۳ تا ۱۱.۴ میلیارد سال نوری با ما فاصله دارند.

دیوید الکساندر می‌گوید:«ما این سیاه‌چاله‌ها را واقعاً ناگهانی کشف کردیم. دنبال هدف‌هایی بودیم که سیاه‌چاله‌ها در زمینه‌ی آن‌ها قرار داشتند.» این یافته‌های ناگهانی برای پروژه‌ای اینچنینی کاملاً قابل انتظار است. این تیم هزاران تصویر را خواهند گرفت تا در زمینه‌ی تصاویر سیاه‌چاله کشف کنند. این اجرام و بسیاری دیگر در امواج پرتو ایکس نه چندان قوی (طول موج بلندتر) دیده شده بودند، ولی در این طول موج تابه حال تصویری از آن‌ها گرفته نشده بود. سیاه‌چاله‌ها به خودی خود یک سؤال بزرگ فیزیک امروز هستند.


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت