متن كامل خبر
لیزر پرتو ایکس نرم

تاريخ خبر :  23/7/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  749

فرایندهای لیزری در پرتو ایکس یک جامد دیده شدند.

 

در فقدان تعداد زیادی روش پرتو ایکس، پژوهش ها در زمینه‌ی فیزیک قابل تصور نیست. این روش‌ها در فیزیک حالت جامد مورد استفاده ‌قرار می‌گیرند؛ مانند، تحلیل ساختارهای زیستی، بررسی آثار هنری تاریخی  که نیاز به پرتو ایکس دارند. این روزها فیزیکدانانی در مؤسساتی چون هلمهولتز در برلین کاربرد دیگری پیدا کرده‌اند. این تیم با سرپرستی دکتر مارتین بی و پروفسور الکساندر فوهلیش توانستند نشان دهند که جامدات به خودی خود با اثرات فیزیکی غیر خطی تحلیل پرتو ایکس می‌کنند! تا الان فقط با تحلیل لیزر پرتو ایکس می‌شد چنین کاری انجام داد. توجه کنید که پرتو ایکس و لیزر دو فرایند فیزیکی متفاوت هستند! یکی باریکه‌ی نور تقویت شده تک فام و دیگری موج الکترومغناطیس است.

فوهلیش و تیمش توانستند از یک سری آزمایش در آزمایشگاه لیزر پرتو ایکس بنام FLASH در هامبورگ نشان دهند که این نوع اثرات می‌تواند با استفاده از لیزر ایکس نرم هم بدست آیند که این روش برای جامدات هم کار می‌کند. معمولاً فرایندهای پراکندگی ناکشسان با استفاده از ایکس نرم مؤثر نیستند. این آزمایش‌ها نشان داد که چگونه ایکس نا کشسان می‌تواند تقویت شود. درست مثل یک لیزر، فوتون‌های مختلف همدیگر را تقویت می‌کنند و سیگنالی قوی که قابل آشکارسازی ست منتشر می‌کنند. با این نتایج می‌توان به فکر لیزر غیرخطی بود و تنها چیزی که برای رسیدن به نتیجه لازم است، منابع فوتونی که پالس‌های کوتاه بُرد منتشر کنند و فاصله‌ی پالس‌ها هم باشد. 


M. Beye, S. Schreck, F. Sorgenfrei, C. Trabant, N. Pontius, C. Schüßler-Langeheine, W. Wurth, A. Föhlisch. Stimulated X-ray emission for materials scienceNature, 2013; DOI:10.1038/nature12449


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت