متن كامل خبر
دقیق‌ترین ساعت اتمی جهان

تاريخ خبر :  27/7/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  628

ساعت اتمی یتربیُم

 چند آزمایش با اتم‌های یتربیُم بر روی ساعت‌های اتمی در مؤسسه ملی استاندار و فناوری ایالات متحده (NIST) انجام شد که رکورد جدیدی برای میزان ثبات سیستم اتمی ثبت کردند. ساعت‌های پاندُلی قرن ۲۱ یا همان مترونُم‌ها مثل قدیم حرکت تناوبی دارند و این رکورد ثبات این ساعت و خطایی نزدیک به عمر عالم دارد!

این آزمایشگاه ساعت اتمی شبکه فوق دقیق خود را در یک مایکروفر (استوانه فلزی که در عکس هم دیده می‌شود) قرار داد و آن را به حباب خلا در مرکز عکس بالا فرستاد و لیزرها را فعال کرد. نور لیزر از ۵ فیبر به ساعت منتقل شد (فیبرهای زرد رنگ در زیر مرکز تصویر).

ساعت‌های اینچینین در ابعاد عمر عالم می‌تواند دریچه‌ای به کاربردهای جالب و هیجان انگیز معیار زمان داشته باشد. جالب است بدانید ساعات کاری و بازدهی بالای کارمندان و کارکنان دولتی و غیردولتی یکی از وجوه اقتصادی این مسئله است! عملیات‌های علمی در آزمایشگاه‌ها و سفرهای فضایی و پرتاب‌ها و فرودها و غیره همگی با این نوع ساعت‌ها با کمترین خطای محاسباتی زمانی که گاها می‌تواند منجر به فاجعه و تغییر یک سیستم فیزیکی شود، خواهد شد.


N. Hinkley, J. A. Sherman, N. B. Phillips, M. Schioppo, N. D. Lemke, K. Beloy, M. Pizzocaro, C. W. Oates, and A. D. Ludlow. An Atomic Clock with 10-18 InstabilityScience, 22 August 2013 DOI: 10.1126/science.1240420


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت