متن كامل خبر
پرده برداری از رازکوانتمی فوتوسنتز

تاريخ خبر :  28/7/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  704

 تبدیل نورخورشید به انرژی، یکی از چالش‌هایی است که دغدغه کنونی تولید انرژی به آن توجه کرده است. ارگانیسم‌های فوتوسنتزی مثل گیاهان و برخی باکتری‌ها در این روش حرفه‌ای عمل می‌کنند! در کسری از تریلیونُم ثانیه، ۹۵ درصد نور خورشید را جذب و به واکنش‌های متابولیکی تبدیل می‌کنند که انرژی تولید می‌کنند. بازدهی سلول‌های فوتوولتی در بازار ۲۰ درصد بوده است. ولی چه رمزی در تبدیل انرژی در این مکانیسم وجود دارد؟

بسیاری از پژوهشگران نشان داده‌اند که این پدیده‌ای کوانتمی است و هنوط کسی به طور مستقیم نتوانسته این فرایند را در دمای اتاق مشاهده کند. پژوهشگران دانشگاه گلاسکو در مؤسسه فوتونیک توانستند برای اولین بار با شرایط محیطی مکانیستم کوانتمی انتقال انرژی، فوتوسنتز را ایجاد کنند. پدیده‌ی دخیل در این فرایند کوانتمی، پروتئین‌های آنتن فوتوسنتزی هستند که مسئول جذب نور و انتقال انرژی هستند و واکنش فوتوشیمیایی رخ می‌دهد.


R. Hildner, D. Brinks, J. B. Nieder, R. J. Cogdell, N. F. van Hulst. Quantum Coherent Energy Transfer over Varying Pathways in Single Light-Harvesting Complexes.Science, 2013; 340 (6139): 1448 DOI:10.1126/science.1235820


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت