متن كامل خبر
بررسی سردترین اجرام در عالم

تاريخ خبر :  25/9/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  990

 مؤسسه‌ی فیزیک و انجمن فیزیک آلمان مقاله‌ای گروهی از یک تیم انگلیسی و استرالیایی را منتشر کردند که به شیوه‌ی جدیدی چگالش بوز-آینشتاین را محاسبه کرده‌اند. آنها با استفاده از یک فیلتر اثر بخارهای نوری را خنثی کردند که در اندازه‌گیری‌ها تأثیر مستقیم می‌گذاشت.

نه تنها این روش بهترین راه از بین بردن نویز در اندازه‌گیری ست، بلکه می‌تواند اثرات گرمایی که در حین اندازه‌گیری دیده شده را حذف کند. این امید می‌رود که روزی این نظریه عملی شود و بتوان از آن برای علوم پایه و مواردی چون لیزرهای اتمی، اندازه‌گیری گرانش و مدلهای گسیل تابش هاوکینگ از سیاه‌چاله‌ها استفاده کرد.

در آینده استفاده های متعدد دیگری هم خواهد داشت. نویسنده اول مقاله، مایکل هاش می‌گوید:«بررسی این پدیده درست مثل این است که سعی کنید بدون بازکردن در یخچال از میزان سرمای آن با خبر شوید.» این حالت را خوشه‌هایی از اتم‌ها دارند که تا ۱۰۰ نانوکلوین بالای صفر مطلق سرد شده‌اند. در نتیجه در این دما، اتم‌ها خاصیت میکروسکوپیک و انفرادی‌شان را از دست داده و رفتاری جمعی یا ماکروسکوپیک و یا اَبَراتمی خواهند داشت.  از جاییکه نویز کمی دارند، سوژه‌ی خوبی برای اندازه‌گیری هستند.

بهترین راه بررسی حالت بوز-آینشتاین نور بدون تشدید است که اتم‌ها را نامقید می‌کند بجای جذب و بازگرداندن (همان پدیده‌ی مکانیک کوانتمی که مشاهده گر در سیستم کوانتمی مؤثر خواهد بود و لزوماً حالتی که ذره یا سیستم کوانتمی به صورت مجرد، رفتار می‌کند، در اندازه‌گیری‌ها دیده نمی‌شود. ولی این روش این امکان را فراهم می‌کند.


منبع:

science daily


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت