متن كامل خبر
کشف ذرات چهار کوارکی

تاريخ خبر :  12/12/1394 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1430

مدل استاندارد ذرات با این کشف پیچیده تر می شود.

فیزیکدانان آزمایشگاه فرمی در شیکاگو توانستند ذره‌ای را کشف کنند که در دنیای نظری به آن تترا کوارک یا چهار کوارکی گفته می‌شود.

 

کوارک‌ها ذراتی نقطه‌ای هستند که در بسته‌های دو تایی و سه تایی در طبیعت یافت می‌شوند. به دوتایی ها »مزون« و به سه تایی ها »باریون می گوییم.  معروف ترین باریون ها پروتون و نوترون هستند که از کوارک های:Top، Bottom، Up، Down، Strange، Charm , و پاد ماده‌هایشان تشکیل شده‌اند.

 

 

حدود ۶۰ سال است که فیزیک‌دانان صدا ترکیب کوارکی را مشاهده کرد‌ه‌اند. در سال ۲۰۰۳ در آزمیشگاه Belle در ژاپن اولین گواه بر وجود چهار کوارکی‌ها پیدا شد و بیش از ۱۲ سال گذشت تا همین چند روز پیش آزمایشگاه DZero که یکی از آزمایشگاه‌های دوگانه‌ی فرمی‌ست کشف آن را اعلام کرد. 

 

 

 

تواترون که نام آزمایشگاه اصلی است، در سال ۲۰۱۱ بازنشسته شد و میلیاردها داده  از برخوردها از آن زمان تاکنون در حال تحلیل هستند. جرم این چهار کوارکی ۵۵۶۸ مگاالکترون ولت است که نامش هم براساس جرمش مشخص شد (X5568).  طبیعت ممانعتی برای تشکیل ساختارهای چهار کوارکی ایجاد نمی‌کند. در سال گذشته نیز LHCb گزارشی مبنی بر وجود پنتاکوارک (پنج کوارکی‌ها) داد. 

 


منبع:

 

Symmetry Magazine

fnal.gov

 

منابع مفید:

سیگنال مرموز

مدل استاندارد ذرات

سریع ترین کرونومتر جهان

پلاسمای گلئون کوارک

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت