متن كامل خبر
جایزه‌ی شاؤ در نجوم

تاريخ خبر :  13/3/1395 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  963

اعلام جوایز یابود ران ران شاؤ ۲۰۱۶

 بنیاد جایزه‌ی شاؤ برندگان جوایز مختلف خود را اعلام کرد. این بنیاد که در نجوم، علوم زیستی و پزشکی، و همینطور ریاضیات هر سال به منتخبین هیئت داوران خود، پژوهش‌های برتر را اعلام می‌کند جایزه‌ی نجوم خود را به طور مساوی به:

 
رونالد دبلیو. درِوِر
کیپ تورن
رینر وایز
 
 
 
تقدیم کرد.  این سه نفر اعضای اصلی و معرفی کننده‌ی پروزال اولیه‌ی تداخل‌سنج لیزری  امواج گرانشی (LIGO) بودند. در همین تداخل‌سنج بود که اشکارسازی مستقیم امواج گرانشی در سال گذشته میلادی اعلام شد. این کشف چالش بزرگی در فیزیک نظری و کشفی مهم در نجوم محسوب می‌شود. منابع مورد رصد این آشکارسازی دو سیاه‌چاله‌ی ستاره‌ای بودند که دور همدیگر حرکت تناوبی دارند.
 
رونالد  درور متولد انگلستان به سال ۱۹۳۱ و استاد فیزیک ممتاز در کلتک است. تحصیلات دانشگاهی خود را در گلاسگو شروع و به اتمام رساند. از ۱۹۷۷ استاد غیرمقیم، و سپس از ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۲ استاد کلتک بود. از آن سال تاکنون استاد ممتاز این دانشگاه است. درور عضو آکادمی علوم آمریکا و انجمن سلطنتی ادینبورگ است.
 
کیپ تورن، متولد لوگان آمریکا، استاد کُرسی فاینمن در فیزیک نظری دانشگاه کلتک است. از سال ۱۹۶۶ بعد از فارغ التحصیلی دکترای خود کُرسی‌ها و موقعیت‌های شغلی در حوزه پژوهش و تدریس دانشگاه کلتک داشته. ایشان هم عضو آکادمی علوم و همینطور آکادمی علوم هنرهای آمریکاست.
 
رینر وایز، متولد برلین آلمان، در سال ۱۹۳۲، استاد ممتاز MIT است. تمام مراحل تحصیل را در MIT گذرانده و در دانشگاه‌های تافتس و سپس پرینستون و بعدها MIT مشغول پژوهش و تدریس بوده. ایشان هم عضو آکادمی علوم و همینطور آکادمی علوم هنرهای آمریکاست.

منبع:
 
 

مرتبط:
 
 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت