متن كامل خبر
دانشمندان گوگل شواهدی مبنی بر یادگیری ماشین‌ها پیدا کردند

تاريخ خبر :  6/4/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  804

به نظر می‌رسد شبکه عصبی ایجاد شده با اتصال 16000 پردازنده کامپیوتری تاییدی بر نظریه‌های زیست‌شناسان در رابطه با چگونگی تشخیص اشیا توسط مغز انسان است.

دانشمندان گوگل که در آزمایشگاه‌های X labs سری کار می‌کنند، گامی بزرگ به سمت شبیه سازی مغز انسان توسط کامپیوترها برداشته‌اند. این دانشمندان که مشغول کار روی ماشین بدون راننده و عینک واقعیت افزوده گوگل هستند، با اتصال 16000 پردازنده کامپیوتری یک شبکه عصبی برای یادگیری ماشین ساخته‌اند. این ماشین بدون دخالت و آموزش انسان، از اینترنت برای کسب دانش و درک خود از جهان بهره می‌برد. این مغز ماشینی موفق شده‌است مفهوم گربه را دریافته و آن را در میان اشیاء مختلف تشخیص دهد.
البته شاید پیدا کردن گربه در میان تصاویر و ویدیوهای اینترنتی کار چندان سخت و چالش آمیزی به نظر نرسد، اما کارکرد این شبکه از حد انتظار محققان بسیار فراتر بوده است و توانسته دقت تشخیص خود را به شناسایی اشیاء از میان ۲۰۰۰۰ تصویر برساند.

 

 

برای اینکه مغز کامپیوتری گوگلی بتواند گربه ها را پیدا کند، تیم تحقیقاتی آن را با بیش از ۱۰ میلیارد تصویر اتفاقی که از ویدیوهای یوتیوب استخراج شده بود، تغذیه کردند. این آزمایشات نشان داد که تئوری زیست شناسان در خصوص اینکه هر یک از نورون های مغز انسان برای شناسایی اشیاء مشخصی تربیت می شوند، درست به نظر می رسد. جف دین از اعضای این تیم تحقیقاتی می گوید: «ما هیچ گاه در طول آزمایش و آموزش به این شبکه عصبی نگفتیم که ‪"‬این گربه است‪."‬ این دستگاه مفهوم گربه را از ابتدا ابداع کرده است.»

برخی اعتقاد دارند که کسب چنین پیشرفت هایی در زمینه علوم کامپیوتری، تاثیر مستقیمی بر زمینه های کاربردی مختلف همچون دید ماشنی، تشخیص صدا و جملات و ترجمه زبان ها خواهد گذاشت. دانش کافی در زمینه یادگیری ماشینی می تواند در بهبود الگوریتم های ترجمه و درک منطقی بسیار کاربردی باشد؛ موضوعاتی که به نظر می رسد موسسان گوگل، لری پیج و سرگئی برین علاقه وافری به آنها دارند.


‍Cnet News
 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت