متن كامل خبر
مدل کامپیوتری کامل یک موجود زنده

تاريخ خبر :  5/5/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  793

 محققین دانشگاه استنفورد برای اولین بار یک مدل کاملا زنده از موجود زنده را توسط رایانه شبیه سازی کردند. بر اساس گزارش مجله "سلول" این گروه تحقیقی با استفاده حداقل 900 متن علمی تمامی واکنش‌های مولکولی را که در سلول میاکوپلاسما ژنیتالیوم (کوچکترین باکتری غیروابسته دنیا) اتفاق می‌افتد، در کنار هم شبیه‌سازی کردند. 

 

تاکنون تمام شبیه سازی محققین بر اساس یک یا چند واکنش شیمیایی درون سلولی یا تعیین توالی چند ژن و عملکرد آنها بود و تاکنون هیچگاه تمامی کنش‌ها و واکنش‌های درون سلولی یک موجود زنده در طول عمرش، به‌طور کامل محاسبه و شبیه‌سازی نشده‌بود. بنابراین تا پیش از این امکان به‌دست آوردن یک دیدگاه جامع در مورد جزییات تغییراهای درون سلولی و تاثیر آنها بر جاندار وجود نداشت، اما اکنون هر چیزی که در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد، بصورت کاملا مشابه در این سیستم تجربه می‌شود. 

 

با داشتن این سیستم می‌توان تمام خصوصیات و رفتارهای جاندار را در شرایط مختلف مورد بررسی قرار داد و از همه مهمتر اینکه می‌توان با طرح ریزی موارد مشابهی برای باکتری‌های بیماری زای شایع، واکنش آنها را در مقابل داروها و شرایط مختلف پیش‌بینی کرد و کار درمان بیماری‌های ناشی از آنها را راحت‌تر کرد. 

 

با وجود اینکه خیلی زود است، اما می‌توان امید داشت که در آینده مدل‌های رایانه‌ای سلول‌های بدن انسان هم شبیه‌سازی شوند و در موارد ابتلا به بیماری‌های مختلف برای کمک به تشخیص و درمان فرد مورد استفاده قرار گیرند تا سرعت درمان بالاتر رفته و عوارض جانبی آن به حداقل برسد.


Stanford University

 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت