متن كامل خبر
محافظت از گله با پیامک

تاريخ خبر :  18/5/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1247

اخطار گوسفند به چوپان با پیامک

 اخیراً یکی از محققان بیولوژیست سوئیسی موفق به ابداع سامانه‌ی پیامکی ویژه‌ای شده که بر روی قلاده‌ی خاصی که به گردن گوسفندان آویزان می‌شود، سوار شده و با کنترل مرتب میزان ضربان قلب آن‌ها تشخیص می‌دهد که حیوان در چه وضعیتی است. در صورتی که نرخ ضربان قلب ناگهان تغییر کند، پیامکی به تلفن همراه چوپان ارسال شده و وی از این موضوع مطلع می‌گردد.

 

جرقه اولیه این طرح تحقیقاتی از آنجا شروع شده که چهارپایان اهلی چون گوسفندان در کشور سوئیس به شدت در خطر حملات گرگ‌ها هستند. این محققان می‌کوشند تا کارآمدی فناوری‌های نو در این عرصه را به کشاورزان به اثبات برسانند. این محصول می‌تواند بالاخص برای گله‌های بسیار کوچک و کشاورزانی که استطاعت مالی خریداری سگ‌های گله را ندارند، مفید فایده باشد.

 

تاکنون این تجهیزات پیشرفته بر روی ۱۲ گوسفند نصب و با سگ‌های گرگی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. در این آزمون مشخص شد زمانیکه گوسفندان  با استرس مواجه می‌شوند، میزان ضربان قلبشان به شدت افزایش پیدا می‌کند.

 

 

بنا به گزارش‌های موجود نمونه اولیه این قلاده تا پاییز امسال آماده خواهد شد و قرار است مراحل آزمایشی آن در سال ۲۰۱۳ دنبال شود. این دستگاه که ماحصل تلاش‌های ژان - مارک لاندری از موسسه تحقیقاتی کورا است در کنار ارسال پیامک، آژیر ویژه‌ای را به صدا در آورده و حتی قادر است مواد شیمیایی دور کننده‌ای را در هوا اسپری نماید تا گرگ‌ها را فراری دهد.

 

شایان ذکر است گوسفندان نخستین چهارپایان مزرعه نبودند که فناوری‌های روز بر روی آن‌ها آزمایش شده است. چندین سال پیش در تحقیقی به گاوهای شیرده تگ های RFID نصب شد تا تحرکات آن‌ها، میزان تغذیه و خواب جانور به خوبی مورد مطالعه قرار گیرد.


CNET

 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت