متن كامل خبر
حلقه چشم، ابزاری برای نابینایان

تاريخ خبر :  25/5/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  680

 جای شکی نیست که با فراگیر شدن تلفن‌های هوشمند و سیستم‌عامل‌های قدرتمند آن‌ها، برنامه‌های کاربردی زیادی وارد زندگی کاربران شده‌است که انجام بسیاری از کارهای روزانه را برای آنها آسان‌تر کرده‌است. اما استفاده از این وسایل برای کسانی که نابینا یا کم بینا هستند چندان آسان نیست. آن‌ها نیازمند به ابزار یا نرم‌افزارهایی هستند که بتوانند اطلاعات را به آنگونه که برای آن‌ها قابل استفاده‌ است تبدیل کند.

 
 یک تیم از محققین سنگاپوری با کمک دانشگاه MIT، یک ابزار پوشیدنی ویژه نابینایان را طراحی کرده‌اند. این وسیله که حلقه چشم(EyeRing)  نام دارد مانند یک انگشتر قابل پوشیدن است و به کمک دوربینی که روی آن تعبیه شده‌است از اشیا اطراف خود تصاویری را تهیه کرده و آنها را به یک اپلیکیشن اندرویدی ارسال می‌کند که در آنجا به اطلاعات شنیداری برای کاربر نابینا تبدیل می‌شوند.
 
این دستگاه مجهز به یک دوربین VGA کوچک است. یک میکروپروسسور 16 مگا هرتزی AVR فرایند کنترل نرم افزاری این مجموعه را بر عهده دارد. اطلاعات مربوط به تصاویر تهیه شده از این ابزار پوشیدنی به کمک بلوتوث به تلفن هوشمند کاربر ارسال می شود. همچنین یک باتری از جنس لیتیم قابل شارژ نیز برای این مجموعه در نظر گرفته شده که برای سهولت فرایند شارژ در آن یک پورت مینی USB نیز تعبیه شده است. اما نکته جالب این است که آنها بدنه این ابزار با یک پرینتر سه بعدی ساخته‌اند.
 
 تصاویر توسط لنز دوربین تهیه و به تلفن هوشمند بلوتوث می‌شوند. در آنجا به کمک الگوریتمی پردازش می‌شوند و نتایج در دو فرمت متنی (برای نمایش بر روی صفحه نمایشگر تلفن هوشمند) و صوتی (برای شنیدن) آماده می‌شوند. اطلاعات صوتی از طریق هدفونی که در گوش کاربر است به او اطلاع داده می‌شود. این سیستم در حال حاضر قادر به تشخیص و پردازش اطلاعاتی پیرامون برچسب قیمت‌ها، واحد پول، رنگ‌ها و... است.
 
 
 
پروژه EyeRing فعلا در دست بررسی و توسعه است. تیم طراح در نظر دارد برنامه‌ای نیز برای سیستم عامل iOS و همچنین ارتقاء‌هایی در بخش سنسور‌ها، ماژول‌ها، لنز دوربین و اندازه و ظاهر این وسیله داشته باشد تا بتواند آن را به صورت یک ابزار کمکی همراه و منطبق با نیازهای یک فرد نابینا تبدیل و به زودی آن را به صورت انبوه وارد بازار کند.

 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت