متن كامل خبر
باتری‌هایی که با گام‌های انسان شارژ می‌شوند

تاريخ خبر :  1/6/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  916

 

 شکل 1)در پیل خود شارژ، مواد فیزو الکترونیک PVDF جایگزین مواد جدا کننده معمولی می‌شوند و مانند یک مولد نانویی درون یک باتری سیستمی عمل می‌کند.


فیزوالکترونیک: ویژگی برخی کریستال‌ها به هنگام اعمال ولتاژ  تحت فشار قرار می‌گیرند و یا به هنگام قرار گرفتن در معرض فشار الکتریکی تولید ولتاژ می‌کنند. 

 

 شکل 2) در کف این کفش پیل انرژی متراکمی که در اثر راه رفتن ایجاد شده را به انرژی شیمیایی تبدیل می‌کند و آن‌را بدون اینکه به انرژی الکتریکی تبدیل کند ذخیره می‌کند.

 

تکنولوژی انرژی قابل استفاده مجدد بطورکلی از دو فرآیند مجزا تشکیل شده‌است :

تولید انرژی (با استفاده از منابعی مانند زغال، خورشید، باد و ...) و ذخیره انرژی (مانند باتری‌ها).

 

این دو فرآیند همیشه توسط دو واحد جدا کننده انجام می شوند، در فرآیند اول حالت اولیه انرژی به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌شود و در فرآیند دوم انرژی الکتریکی به انرژی شیمیایی تبدیل می‌شود. و در فرآیند دوم انرژی الکتریکی به انرژی شیمیایی  تبدیل می‌شود. امروزه برای نخستین بار ، مهندسان اظهار کردند که انرژی می‌تواند در یک وسیله هم تولید شود و هم نگهداری شود، این وسیله انژی مکانیکی را مستقیما به انرژی شیمیایی تبدیل می‌کند.  این وسیله اساسا مانند یک واحد مولد- باتری پیوندی عمل می‌کند، یا به عبارت دیگر، یک سلول با قابلیت شارژ کردن خود.

 

محققان موسسه تمنولوژی جورجبا در آتلانتا، تحقیقات خود را روی ترکیب تولید و ذخیره انرژی در یک واحد مستقل منتشر کردند. سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " این پروژه ایست که ما را به سمت تکنولوژی جدید باتری که اساسا یک علم جدید است هدایت می‌کند. این یک برنامه‌ی اصولی و گسترده است چرا که این واحد فقط انرژی را دریافت نمی‌کند بلکه آن را ذخیره هم می‌کند.



این محققین از باتری های سکه ای لیتیومی رایج در بازار استفاده کرده و لایه جدا کننده الکترودهای باطری را با یک فیلم از جنس polyvinylidene difluoride  پر کرده‌اند. ماده ای که دارای خاصیت فیزوالکتریک است. بنابراین با کمی فشار روی باطری، مقداری جریان الکتریکی تولید میشود و نیازی به وجود الکتریسیته از بیرون نیست. حالا آنها باتری را زیر یک کفش قرار داده‌اند و با هر گام که برداشته می‌شود کمی جریان الکتریسیته تولید شده و باتری شارژ می شود. 


تیم محقق فعلا به دنبال ماده فیزوالکتریک مناسب هستند تا بیشترین جریان الکتریسیته را ایجاد کند و باتری سریع‌تر به حداکثر شارژ خود برسد. 


phys

 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت