متن كامل خبر
دختر17ساله مخترع تلفن‌همراه آزمایش‌کننده قلب

تاريخ خبر :  28/6/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1325

ساخت دستگاهی که به کمک تکنولوژی بلوتوث قلب را از راه دور معاینه می‌کند

 کاترینک وانگ دختر دبیرستانی 17 ساله از  نیوجرسی است که  به تازگی در زمینه علم و تکنولوژی معروف شده‌است. او با ساخت دستگاهی که به کمک تکنولوژی بلوتوث قلب را از راه دور معاینه می‌کند موفق به راه یابی به مرحله آخر مسابقه علوم گوگل شد. او با امکانات محدود پزشکی تلفن همراهی را اختراع کرده‌است که با استفاده از فناوری ارزان قیمت بلوتوث کار می‌کند  و می تواند جان بسیاری از مردم را در مناطق دور افتاده یا فقیرنشین که دسترسی به تجهیزات پزشکی ندارند را نجات دهد. 

 

این اختراع همچون یک دستگاه الکتروکاردیوگراف که دستگاه ثبت ضربان قلب بوسیله جریان الکتریسیته است که در تمامی بیمارستان‌های دنیا برای کنترل وضعیت و کارکرد قلب به کار برده می‌شود.

 

او که برنده مسابقات تلویزیونی ملی امریکا نیز شده، در صفحه اینترنی‌اش در مسابقات دانش گوگل، این دستگاه را چنین توصیف می‌نماید:

هدف از این تحقیق طراحی دستگاهی مبتنی بر فناوری بلوتوث برای ارزیابی و مانیتور وضعیت قلبی افراد به روش الکتروکاردیوگراف‌های از راه دور پزشکی است، به نحوی که بتوان به کمک دستگاه تلفن همراه تصاویر EKG را به نقاط دور دست ارسال نموده و با ارزیابی این رویکرد به توسعه آزمایشات از راه دور قلبی کمک کرد. الکتروکاردیوگراف ابداعی، ابزاری پزشکی برای نشان دادن میزان تغییرات ولتاژ تولیدی از دپلاریزاسیون قلب در محفظه قفسه سینه بیمار است؛ که سیگنال‌های الکتریکی دریافتی توسط دستگاه تقویت شده و به نحو مناسبی به نمایش در می‌آید. ساخت الکتروکاردیوگراف بلوتوثی شامل دو بخش اصلی است که عبارتند از ساخت فرستنده‌ای بی سیم که با فناوری بلوتوث سیگنال‌ها را دریافت می‌کند و ریزپردازنده‌ای که برای خواندن سیگنال‌ها و نمایش تصاویر EKG در گوشی‌های تلفن همراه برنامه نویسی شده باشد. از این گذشته لازم بود تا به کمک مدارات ابزاردقیق به تقویت سیگنال‌های الکتریکی قلبی نیز بپردازیم. مطمئناً این روش می‌تواند رویکردی مقرون به صرفه نسبت به تکنیک‌های سنتی باشد و از آنجایی که نیازمندیهای اولیه کمتر و انعطاف‌پذیری بالاتری دارد یکی از بهترین گزینه‌ها برای بةکارگیری در سیستم پزشکی دیجیتال محسوب می‌شود.

 

 

به گزارش NPR این ابزار "با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی موجود در بازارهای مصرف قادر به جمع آوری سیگنال‌های قلبی بوده و سپس آن را از طریق شبکه تلفن همراه به دست پزشکان و متخصصانی می‌رساند که توسط تجهیزات پزشکی مخصوص قادر به بررسی و تحلیل این سیگنال‌های اولیه هستند."

الیزابت نابل، رئیس بیمارستان برینگهام  و مدیر اسبق «موسسه ملی قلب، ریه و خون» زیر مجموعه‌ای از «موسسه ملی قلب امریکا»   نیز در این رابطه می گوید‌: " بدین ترتیب می توان بدون نیاز به تجهیزات معمول و گرانقیمت پزشکی که در مناطق دورافتاده و محروم یافت نمی‌شوند، از سلامت قلبی بیماران اطمینان حاصل نمود."

 

کاترینک وانگ در ساخت این وسیله به خصوص در بخش‌های مربوط به مهندسی برق و برنامه نویسی جاوا از دبیر فیزیک دبیرستانش کمک گرفته است. این دبیر می‌گوید که در بسیاری از مشکلات فنی و اجرایی به دانش آموز خود کمک کرده‌است.

 

وانگ می‌گوید که کار روی این پروژه را ادامه می‌دهد تا این دستگاه را کوچک‌تر، ارزان‌تر و بادوام‌تر کند.

 

جزئیات کامل در مورد این پروژه و ۱۴ پروژه برتر دیگر مسابقات Google Science Fair 2012 را در وب‌سایت رسمی گوگل مشاهده کنید.

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت