متن كامل خبر
روبات پشتیبان انسان

تاريخ خبر :  2/7/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  694

روبات پشتیبان انسان خدمتکار افراد معلول

 بیش از یک دهه است که وارد هزاره جدید شده‌ایم و نه فقط جت پَک های شخصی نداریم بلکه هنوز فقدان خدمتکارهای رباتیک هم در زندگی‌ها برقرار است. در همین راستا کمپانی تویوتا گامی تازه در جهت  روبات‌های خدمتکار برداشته است. 


ربات پیشتیبان انسان (Human Support Robot) به منظور کمک به افراد معلول طراحی شده‌است. ولی کارکردهایی مثل «این را بگیر، آن را باز کن، این را بگذار آنجا» می‌تواند به آسانی گسترش پیدا کند و ما انسان‌ها را واقعاً به موجوداتی تنبل تبدیل کند. 


 

رباتی با ارتفاع 82 سانتی‌متر که می‌تواند تا 1.3 متر افزایش یابد، برخوردار از بازویی 76 سانتی‌متری که با یک پنجه متحرک تکمیل شده و دستورها را به وسیله یک تبلت دریافت می‌کند. ضمناً یک تبلت نیز می‌تواند روی سر این ربات قرار بگیرد . این ربات 31.5 کیلوگرمی که می‌تواند اشیایی تا 1.2 کیلوگرم را جابجا کند.


در مورد قابلیت‌های حرکتی این ربات باید گفت که برای استفاده در محیطهای داخلی طراحی شده و می‌تواند با سرعتی نزدیک 3 کیلومتر در ساعت جابجا شود و از عهده تغییرات کوچک در ارتفاع کف (مثل جابجایی از روی فرش به پارکت) بر آید. 


تویوتا هنوز در باره قیمت این ربات یا ظرفیت باتری آن اطلاعاتی منتشر نکرده ولی با توجه به ظاهر ساده این محصول و البته یکی از قوانین کشور ژاپن که 90٪ از هزینه دستیارهای رباتیک را بر عهده بیمه بهداشت و درمان عمومی می‌گذارد، این ربات لااقل در کشور خودش می‌تواند به تولید انبوه برسد. 


Gizmodo

 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت