متن كامل خبر
سوپر کامپیوتر جدید آی‌بی‌ام

تاريخ خبر :  13/8/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  911

 آی‌بی‌ام برای تولید سریعترین سوپرکامپیوتر کم مصرف جهان تصمیم به شبیه‌سازی مغز انسان با 530 میلیارد نورون و 100 تریلیون سیناپس گرفته است، این تعداد نورون و سیناپس تقریبا به اندازه مغز یک انسان معمولی است و آن را می توان اولین قدم به سوی مغز مصنوعی واقعی دانست. 


مغز انسان را می توان پیچیده‌ترین شیئ تمام کیهان دانست که به شکل قابل توجهی هم مصرف بهینه انرژی دارد. مغز می تواند به طور همزمان هزاران ورودی سنسورهای بدن را دریافت کرده و آنها را به صورت لحظه‌ای تفسیر کرده و واکنش مناسب را نشان می‌دهد. و البته تمام این کارها را تنها با مصرف تقریبا ۲۰ وات به انجام می‌رساند. و جالب اینجا است که کامپیوتر جدید آی‌بی‌ام که از پس شبیه سازی چنین کارهایی برمی‌آید، بیش از ۱۰۰ مگاوات مصرف انرژی دارد. 

 

همچین کارکردی با این مصرف انرژی غیر قابل تصور است و آی‌بی‌ام راه حل این مسئله را محاسبات ادراکی می‌داند که بر پایه دیدگاه و کشفیات جدید در علم عصب شناسی، نانوتکنولوژی و محاسبات فوق سریع است. 


علم عصب شناسی می‌گوید مصرف پایین مغز به این دلیل است که بر اساس فعالیت مصرف می‌کند. به این معنی که نورون، سیناپس و اکسون ها تنها هنگامی انرژی مصرف می‌کنند که در حال انجام کاری باشند که از طرف سنسورهای خارجی یا دیگر نورون ها به آنها محول می‌شود. و در غیر این صورت هیچ انرژی مصرف نمی‌کنند. و البته کامپیوترهای امروزی در مقایسه با چنین شیوه‌ای، غول‌های مصرف‌کننده انرژی هستند. 


مهندسان آی‌بی‌ام اکنون از این دانش برای ابداع یک معماری کامپیوتری نوپا و خارق‌العاده استفاده کرده‌اند و سپس از آن برای شبیه سازی نورون و سیناس هایی به تعداد مغز یک انسان عادی بهره برده‌اند. البته این مغز شبیه سازی شده از نظر کارکرد و بیولوژی چندان شباهتی با مغز انسان ندارد. نمی تواند حس کند، تصور کند یا فکر کند. 

 

آنها برای شروع به سراغ پایگاه داده CoCoMac رفتند که یک مجموعه قابل توجه و البته ناکامل از نقشه مغز نوعی میمون است. پس از ۴ سال تلاش رنج آور و پرتلاش بر روی این پایگاه داده، به نقطه ای رسیدند که یک مجموعه داده قابل استفاده برای ایجاد لایه های مغز مصنوعی شان را در اختیار داشتند. و درون این سیستم دو جزء مهم وجود دارد: نورون ها و سیناپس ها. 


این کامپیوتر از ۱۵۷۲۸۶۴ پردازنده و 1.5 میلیون گیگابایت حافظه بهره می برد. آی بی ام برای کاهش قابل توجه مصرف از چیپ های ویژه تولید خود بهره برده است که آنها را هسته‌هایneurosynaptic  می‌نامد.


gizmag

 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت