متن كامل خبر
تولید سلول‌های جنینی انسان با چاپگرهای سه بعدی

تاريخ خبر :  24/11/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  790

 امروزه شاهد انقلابی در زمینه تولیدات محصولات چاپگرهای سه بعدی هستیم اما این تکنولوژی وعده‌ی انقلابی دیگر را در زمینه بیو تکنولوژی داده‌اند.


تا قبل از این دانشمندان موفق به چاپ 3 بعدی سلول‌های بدن شده بودند که از سلول‌های پوستی یا استخوانی گرفته شده بودند اما تیمی از دانشگاه هریوت-رات در اسکاتلند ادعا می‌کنند که سلول‌هایی ظریف‌تر و منعطف‌تر چاپ کرده‌اند. این تیم موفق به تولید بخش‌هایی از سلول‌های بنیادین جنین انسان شدند که این اقدام می‌تواند راه را برای تولید اندام‌های تازه‌ی آدمی و یا استفاده از این سلول‌ها در تحقیقات دارویی و جایگزینی آن‌ها با اندام‌های معیوب را میسر کند.


این دانشمندان با استفاده از تکنیک جدیدی که توسط دکتر وینونمیائو شو و همکارانش ابداع شده‌است  موفق به چاپ سلول‌های جنینی در شرایط آزمایشگاهی شدند. این سلول‌ههای جنینی توسط دو مخزن جدا چاپگر با فشار بادی طراحی شدند و این تیم ادعا می‌کنند که می‌توانند تعداد سلول‌هایی را که در این فرآیند پراکنده می‌شوند را کنترل کنند. بعد از عمل چاپ محققان آزمایشاتی را برای اطمینان از زنده بودن این سلول‌ها طراحی کردند و بنا به گفته‌ی آنها این سلول‌ها بعد از عمل چاپ نیز ماندگاری بالایی داشتند و قادر به ساختن اجزای یکنواختی از سلول‌های بنیادین بودند.


این دانشمتدان باور دارند که این نوآوری می‌تواند به داروسازان کمک کنند تا بدون نیاز به آزمایش داروهای جدید خود بر روی حیوانات تولید داروها را تسریع نمایند.


gizamz


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت