متن كامل خبر
کامپیوتری که هرگز از کار نمی‌افتد

تاريخ خبر :  28/11/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  576

شاید این جمله را شنیده باشید که از هرج و مرج نظم شکل می‌گیرد. این جمله در مورد کامپیوتر‌ها نیز صدق می‌کند. یک کامپیوتر می‌تواند با دوباره تنظیم کردن داده‌های خرابش مانع از کارافتادن خود شود. 

شیوه کار کامپیوترهای امروزی به گونه‌ای است که اطلاعات را از حافظه می‌خوانند، روی آن‌ها پردازش انجام می‌دهند و دوباره نتیجه حاصل را در حافظه ثبت می‌کنند  و اطلاعات را تا زمانی که به مرحله بعدی نرفته‌اند پردازش نمی‌کنند به همین دلیل است که امکان مولتی تسک واقعی را روی واحدهای اطلاعاتی را ندارند. اما یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالج لندن (UCL) در حال طراحی کامپیوترهای جدیدی هستند که با کامپیوترهای امروزی متفاوت است. این سیستم جدید اطلاعات و عملیات لازم را با هم ترکیب می‌کند و اطلاعات مختلف را روی سیستم‌های مختلف خود تقسیم می‌کند و به این ترتیب تعدادی نسخه‌ی کپی را نگهداری می‌کند. در این‌صورت اتفاقی برای کامپیوتر نمی‌افتد زیرا در هنگام بروز مشکلات کامپیوتر از کپی‌های سالم استفاده می‌کند و خودش را بازیابی می‌کند و از کار نمی‌افتد. البته این کامپیوتر هنوز در مرحله تحقیقاتی است و راه زیادی را باید طی کند تا بتواند به خانه‌های کاربران راه پیدا کند.

 

ایده اولیه طراحی این کامپیوترها طبیعت گرفته شده‌است. پیتر بنتلی، دانشمندی از دانشگاه UCL در این زمینه می‌گوید: "عملکرد طبیعت پخش شده، غیرمتمرکز و احتمالی است و تحمل خطا را دارد و می‌تواند خودش را دوباره بهبود بخشد. یک کامپیوتر نیز باید همینگونه باشد."


NewScientist

 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت