متن كامل خبر
اختراع سیستم خنک کننده‌ی لیزری

تاريخ خبر :  29/11/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1598

استفاده از مواد نیمه هادی در خنک کردن تراشه‌های کامپیوتری

 یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه NTU سنگاپور موفق به استفاده از لیزر در خنک کردن مواد نیمه هادی شدند که به آنها کادمیوم سولفید می‌گویند. نتایج به دست آمده از این تحقیقات نوید تراشه‌های کامپیوتری خود خنک‌کننده وتصفیه کننده‌های کوچکتر و با اثربخشی بیشتر و یخچال‌هایی که گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کنند را می‎دهد.


کادمیوم سولفید که یک ترکیب معدنی است یکی از انواع نیمه هادی هاست که از آن برای تولید رنگ زرد در رنگدانه‌ها استفاده می‌شود. از دیگر موارد استفاده این ترکیب می‌توان تولید لایه نازک فیلمی در سلول‌های خورشیدی، سنسورها و الکترونیک‌ها نام برد.


این تیم تحقیقاتی ترکیباتی با دمای 20 درجه سانتی‌گراد (68 درجه فارنهایت) با روشی بهینه به 20- درجه سانتی‌گراد (4درجه فارنهایت) رساندند. توانایی استفاده از نیمه هادی‌ها به عنوان پایه و اساس انرژی خنک کننده توسط نور می‌تواند جایگزین چندین ابزار مورد استفاده در دنیای واقعی شود. در حال حاضر دستگاه‌های پر قدرتی مانند تصویرسازی رزونانس مغناطیسی(MRI) ، عینک‌های مخصوص دید در شب، ماهواره‌ها، دوربین‌ها و حتی دستگاه‌های تصفیه هوا و یخچال‌ها همگی در یک مورد اشتراک دارند؛ همه‌ی آن‌ها یک سیستم خنک کننده پیچیده یا مکانیکی پر سر و صدا و سنگین دارند. این سیستم‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند و برخی از آن‌ها مانند یخچال‌ها گازهای گلخانه‌ای آزاد می‌کنند. تراشه‌های کامپیوتری یا پردازنده‌ها علاوه موارد ذکر شده گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند.


اختراع تکنولوژی سرمایشی لیزری (به نام سردسازی بهینه) نوید سرماسازی در بسیاری از برنامه‌ها به صورت کم هزینه‌تر، کوچک‌تر، بدون لرزش را می‌دهد. پردازنده‌های کامپیوتری می‌توانند این اختراع را جایگزین خنک کننده‌ها و فن خارجی خود کنند و همچنین می‌تواند موجب کاهش دما و افزایش طول عمر باتری در تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند شود.


رهبر این تیم تحقیقاتی همچنین از کاربردهان این اختراع در مسائل پزشکی صحبت کرده است. به گفته پروفسور ژیونگ کیوها اگر بتوان قدرت سرمایشی لیزر را کنترل کرد به این معناست که دستگاه‌های پزشکی مانند MRI  می‌توانند این اختراع را جایگزین سیستم سرمایشی خارجی مورد نیاز خود کنند. استفاده از سیستم لیزری خنک کننده در اتومبیل‌ و خانه انرژی و فضای بیشتری را ایجاد می‌کند و از گازهای گلخانه‌ای هم خبری نخواهد بود.


gizmag


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت