متن كامل خبر
از بین بردن سلول سرطانی با رفلکس اسیدی

تاريخ خبر :  22/12/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  987

شیمیدان دانشگاه فلوریدا راهی منحصر به فرد برای کشتن سلول های سرطانی ارئه داده است: دادن رفلکس اسیدی!

 استاد کوین بلفیلد،با نمک مخصوصی سلول های سرطانی را اسیدی کرد، همچون غذاهای چرب که موجب بازگشت اسید به معده برخی افراد می شوند. او با استفاده از نور فعال شده، مولکول های تولیدکننده اسید برای بیشتر اسیدی شدن سلول‌ها را در معرض طول موج خاصی از نور قرار داد تا قادر به کشتن سلول های ناسالم شوند، بطوریکه سلول های سالم اطراف دست نخورده باقی بمانند. این روشی ساده برای مشکلی است که دانشمندان را سال‌ها ناامید می کرد.

در کارکرد درمان فتودینامیک (بطور خاص درمان لیزری) سلول های سرطانی پرشده با فتوسنتز برای انجام واکنش کشنده به اکسیژن نیاز دارند اما ماهیت بسیاری از سلول های سرطانی فاقد اکسیژن است. با این وجود دانشمندان تصمیم به ساخت سیستم فتودینامیک گرفتند که روشی برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی در اعماق بافت های بدن ارائه می دهد.

بلفیلد گفت:«این نخستین باری است که راهی برای حل مشکل اکسیژن یافته‌ایم که می تواند درمانی باشد برای انواع خاصی از سرطان‌ها با حداقل عوارض جانبی و ابزاری بسیار مفید برای زیست شناسان سلولی و تحقیقات پزشکی زیستی و حتی می تواند در درمان سایر بیماری‌ها همچون بیماری های عصبی اثر گذارد.»


Xiling Yue, Ciceron O. Yanez, Sheng Yao, Kevin D. Belfield.Selective Cell Death by Photochemically Induced pH Imbalance in Cancer CellsJournal of the American Chemical Society, 2013; 135 (6): 2112 DOI:10.1021/ja3122312


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت