متن كامل خبر
ژاپن به یخ سوزان دست یافت

تاريخ خبر :  23/2/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1085

نخستین تلاش‌های ژاپن، برای استخراج متان از هیدرات یخ‌زده در زیر اقیانوس، ثمربخش بود.

این برنامه در ۸۰ کیلومتری سواحل این کشور، ده‌ها هزار متر مکعب گاز تولید کرد و امید ژاپن را برای تامین انرژی فراوان، تقویت نمود. گرچه به لحاظ اقتصادی، اسخراج متان از منابعی که زیر پوشش یخی قطب شمال و رسوبات بستر دربا قرار دارند، مشکل است، اما برخی دانشمندان و سیاست گذاران امیدوارند که این مخازن در سواحل غنی ژاپن، به بخش مهمی از پرونده‌ی انرژی این کشور تبدیل شود. چرا که مخازن هیدرات متان، راه حلی برای ذخیره سازی انرژی و جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی است.


هیدرات متان (CH4 • 5.75H2O) که همچنین هیدرومتان، متان یخ زده، یخ سوزان، هیدرات گاز طبیعی، یا هیدرات گاز نامیده می شود، ترکیبی کریستالی است که در آن مقادیر زیادی از مولکول های متان درشبکه‌ی ساختار بلوری آب به دام افتاده و یخ زده‌اند. تغییر دما یا فشار، به ذوب شدن یخ و گاز آزاد شدن گاز منجر خواهد شد.

 

در این برنامه که توسط شرکت ملی نفت، گاز و فلزات ژاپن (JOGMEC) مستقر در توکیو صورت گرفت، کشتی حفاری تحقیقاتی به نام چیکایو، از میان 270 کیلومتر رسوبات به مخزن هیدرات متان با ضخامت ۶۰ متر رسید و با کاهش فشار، گاز متان را از مخزن رها کرد تا شعله‌ی خروشان آن در سکوی کشتی دیده شود. گاز متان به مدت شش روز و بطور یکنواخت جریان داشت و بطور متوسط ۲۰،۰۰۰ متر مکعب در روز تولید می‌شد، یعنی بیش از آنچه یاماموتو؛ سرپرست گروه انتظار داشت و نیز ده برابر بیش از آنچه در سال ۲۰۰۸ با حفر در لایه منجمد دائمی کانادا بدست آمده بود.

 

یاماموتو از مراقب‌هایی می‌گوید که توسط گروهش برای جلوگیری از این گونه مشکلات صورت گرفت. محققان برای پیشگیری از تشکیل هیدرات یخی و حفظ متان در شگل گازی و با هدف رسیدن به ۳ مگا پاسکال در پایان دو هفته آزمایش، فشار را کاهش می دادند. ولی در روز ششم، با پایین آوردن فشار تا ۴/۵  مگاپاسکال، پمپ با شن و ماسه مسدود و آزمایش متوقف شد.


یاماموتو می‌گوید: «این بسیار ناامیدکننده بود.» گروه از دو دستگاه الک در برطرف کردن انسداد استفاده کرد. یاماموتو اعتقاد دارد که برای ایجاد یک منبع ثابت از متان، این و دیگر موانع برطرف خواهد شد و اضافه می‌کند که بهبود فناوری استخراج و جریان‌های بالاتر، کلیدی برای سرمایه گذاری مطمئن اقتصادی است .


در حال حاضر این گروه به بررسی دما، زمین لرزه و دیگر اطلاعات می‌پردازد برای آنکه بدانند تفکیک هیدرات تا چه حد گسترش می‌یابد و بدین ترتیب، چقدر متان که از آنچه که برای یک چاه انتظار دارند، استخراج می‌شود.

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت