متن كامل خبر
شنیدن مکالمات سلول های ایمنی

تاريخ خبر :  12/2/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  659

محققان آمریکایی نانو ابزارهایی ساخته اند که قادر به شنیدن زمزمه سلول هاست!

 این گروه تحقیقاتی با ایجاد تشدید کننده های نانوپلاسمونیک، به مشاهده و تقویت سیگنال های شیمیایی ارسال شده توسط سلول ها پرداختند که به محققان اجازه می دهد غلظت آنها را در مقیاس میکرومتر ببینند. به گفته آنها، این ابزار برای گوش دادن به مکالمات بین سلول ها سازگار می‌شود.

یکی از همکاران شنگ وانگ از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی می گوید : «سلول های Tپیام های شیمیایی را برای سیگنال دهی به یکدیگر و کنترل دستگاه ایمنی بدن بکار می گیرند. سلول های Tدر ملاقات با یک آنتی ژن خارجی، آنها را با IL-2 احاطه می کنند، که به سلول های Tخاطرنشان می سازد تا خودشان را تکثیر کنند. این شبیه به صدای زنگ است.  

این گروه با استفاده از یک نانو کوارتز مهندسی شده ی کاور اسلیپ به صدای سلول ها گوش دادند. آنها کاور اسلیپ را با استوانه هایی متشکل از یک دیسک اکسید سیلیکون به ضخامت 5 نانومتر ایجاد می کنند که توسط دو دیسک طلا، هر یک به ضخامت 20 نانومتر ساندویچ شده است. این استوانه های 100 نانومتری،و تشکیل شبکه ای با فاصله ی 500 نانومتر می دهند.

مایکل داستین، متخصص در زمینه فعالیت سلول T از دانشگاه نیویورک می گوید: « افزایش حساسیت به وجود آمده توسط این تشدید کننده می تواند دستگاه هایی ایجاد کند که با سرعت بیشتر و هزینه کمتری بر پاسخ های ایمنی بدن نظارت کنند. این حساسیت بسیار مهم است چرا که فعال شدن سلول های T به خاطر عفونت، در مقایسه با زمانی که با تحریک مصنوعی فعال می شوند، غلظت پایین‌تری از پروتئین ها همچون IL-2 را تولید می‌کند.


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت