متن كامل خبر
الکترونیک اوریگامی

تاريخ خبر :  15/2/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  903

 محققان ژاپنی با به چالش کشیدن مفهوم انعطاف ناپذیری در اجزای الکترونیکی، از کاغذهای الکترونیک بازسازی شده به سبک اریگامی در تولید چراغ استفاده کردند.

اریگامی یا «هنر کاغذ و تا» یکی از کاردستی‌های محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد.هدف این هنر آفریدن طرح‌های جالب از کاغذ با کمک تاهای هندسی است. اریگامی فقط از تعداد کمی تاهای گوناگون استفاده می‌کند، ولی همین تاها می‌توانند به روش‌های گوناگونی ترکیب شوند تا طرح‌های متفاوتی ایجاد کنند.

ماسایا نوگی؛ و همکارانش در دانشگاه اوزاکا، کاغذ صافی را که از نانوالیاف‌های سلولز ساخته شده با جوهر نانو سیم نقره ترکیب کرده‌ و آنتن‌های تاشو به وجود آوردند.

برای شکل گیری اثر آنتن، نانوکاغذ پرینت شده را به صورت اریگامی تا کرده و نشان دادند که‌ چنین روشی می‌تواند در روشن کردن نور یک دیود بکار رود.

پیش از این گرچه آنتن‌هایی برای دریافت و ارسال اطلاعات بر روی کاغذ قرار داده شده بود، ولی هیچیک از آن ها تاشو نبوده‌اند. چرا که مواد رسانا تلاش می‌کردند که بر سطح زبر و متخلخل کاغد باقی بمانند و در نتیجه خواص الکتریکی آنها از بین می‌رفت.

این گروه امیدوار است که آنتن های کاغذی بتواند در انواع برنامه های کاربردی، از جمله رایانه های پوشیدنی و حسگرهای بهداشتی استفاده شوند.

با این حال، به گفته‌ی نوگی؛ برای به دست آوردن این الکترونیک تاشو، و نیز در مواد قابل انعطاف، برای اتصال اجزاء و حفاظت آنها از هوا و رطوبت، به دیگر دستگاه‌های اجزای خم‌شو همچون سنسور، دیود و ترانزیستور حافظه نیاز است.


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت