متن كامل خبر
جداسازی و شناسایی نیترید اورانیوم (VI)

تاريخ خبر :  22/3/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  828

پیش از این، نیتریدهای اورانیوم (VI) در دمای بسیار پایین و فقط به صورت گذرا دیده شده بود.


 

شیمیدانان انگلیسی برای نخستین بار موفق به جداسازی بلورهای پایدار نیترید اورانیوم(VI) با پیوند سه گانه در حالت اکسیداسیون +6 شدند.

 

نتیجه‌ی پژوهش دانشگاه ناتینگهام به رهبری استفان لیدل، جفت یون جدا شده‌ی بلوری با آنیون حاوی اورانیوم (V) بود که پیوندی سه‌گانه با نیتروژن برقرار کرد. پیوند سه گانه‌ی نیترید اورانیوم (VI) تا مدت‌ها به عنوان تفکری غیر محتمل و یک هدف مصنوعی در شیمی آکتینیدها باقی مانده بود اما اکنون و در فرآیندی شگفت انگیز، لیدل و گروه او نشان دادند که در اکسیداسیون این جفت یون با ید، یک کمپلکس حاوی اورانیوم (VI) بدست می‌آید.


پیش از این، نیتریدهای اورانیوم (VI) در دمای بسیار پایین و فقط به صورت گذرا دیده شده بود.

 

لیدل می‌گوید:«چیزی که من در اورانیوم یافته ام، این است که اگر چیزی می‌خواهد کار کند، واقعا خوب کار خواهد کرد، و گرنه به هیچ عنوان کار نخواهد کرد»

 

دیگر کارشناسان آکتینیدها نیز تحت تاثیر این پژوهش قرار گرفته‌اند. آلفرد ساتلبرگ از آزمایشگاه ملی آرگون در آمریکا می‌گوید: «30 سال جستجو برای ترکیب یک مولکول اورانیوم (VI) با  پیوند سه گانه U-N و در نمایشی غیرمنتظره به پایان رسید.»

 

ژاکلین کیپلینگر از آزمایشگاه ملی لوس آلاموس آمریکا، نیز با توصیف این پژوهش با عنوان "تماشایی" اضافه می کند: «من مشتاقانه منتظرم که بدانم چگونه گروه در حال کار بر شیمی U-N ، مشاهداتش را با نیتریدهای فلزات واسطه مقایسه می‌کند.»

 

گروه لیدل اکنون با کشف شیمی این ترکیب جدید، تفاوت در واکنش بین اورانیوم (V) و اورانیوم (VI) را مقایسه می‌کند. همچنین درک عمیق‌تر از شیمی اورانیوم، دانشمندان را در یافتن راه های جدید و بهتر برای مقابله با زباله های هسته ای یاری می‌رساند.

 


*شرح عکس
اکسیداسیون اورانیوم (V) در تبدیل به اورانیوم (VI) با استفاده از ید
 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت