متن كامل خبر
گسترش نیروی برق با سلول‌های خورشیدی شفاف

تاريخ خبر :  23/3/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  677

PSCهای جدید از موادی پلاستیکی ساخته شده‌اند که سبک و انعطاف‌پذیر است و می‌توان آنها را در حجم بالا و با هزینه پایین تولید کرد.


گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی پلیمری (PSC) ایجاد کرده‌اند که با کسب انرژی از طریق جذب نور مادون قرمز بجای نور مرئی، برق تولید می‌کند.‌

 

در گذشته، سلول‌های خورشیدی پلیمری از شفافیت کم‌نور مرئی و یا بازده پایین دستگاه رنج برده‌اند که به دلیل اعمال نکردن مواد پلیمرهای فتوولتائیک مناسب و رساناهای شفاف کارآمد در طراحی و ساخت دستگاه بوده است.


PSCهای جدید از موادی پلاستیکی ساخته شده‌اند که سبک و انعطاف‌پذیر است و می‌توان آنها را در حجم بالا و با هزینه پایین تولید کرد.

 

از مزیت‌های سلول‌های خورشیدی پلیمری نسبت به فناوری‌های قدیمی، ساختمان‌های یکپارچه با فتوولتائیک و شارژرهای یکپارچه با فتوولتائیک برای دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل است.


دیگر دستاورد بزرگ آن، راه‌حل تولید سلول‌های خورشیدی پلیمری شفاف و قابل دید از ترکیب پلیمرهای حساس به نور نزدیک مادون قرمز، و فیلم‌های کامپوزیت‌های نانوسیم نقره به عنوان الکترودی با شفافیت بالا و قابل جایگزینی با الکترود فلزی مات مورد استفاده در گذشته است.

 

گروه UCLA نشان داد که پلیمرهای فتوولتائیک نزدیک مادون قرمز، نور مادون قرمز را بیشتر جذب می‌کند اما حساسیت کمتری نسبت به نور مرئی دارد. این در واقع، ایجاد یک تعادل مناسب بین عملکرد و شفافیت سلول های خورشیدی در محدوه طول موج قابل مشاهده است. سلول‌های پلاستیکی فتوولتائیک برای چشم انسان تقریبا 70٪ شفاف است.

 

چنین پنجره‌هایی که می‌تواند برق خانه‌ی ما را تأمین کند، شگفت‌انگیز و یک گام حیاتی برای خانه‌ای است که به طور کامل سازگار با محیط زیست خواهد بود.


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت