متن كامل خبر
باتری تماماً جامد لیتیوم-گوگرد

تاريخ خبر :  30/5/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1612

محققان آزمایشگاه ملی اوک ریج (ORNL) با طراحی امیدوار کننده یک باتری قابل شارژ لیتیوم-سولفور، از الکترولیت جامد به جای مایع استفاده کرده و باتری بسیار امن تر و با دوام تر از طرح های قبلی بدست آورده اند.

 

از باتری های لیتیوم-گوگرد به عنوان جانشینان لیتیوم-یون نام برده می شود که بسیار سبک و برای تولید، ارزان تر بوده و می توانند به چگالی انرژی قابل توجهی برسند.

 

الکترولیت ماده ای است که اگر با حلال مخلوط شود، یون های آزاد، آن را رسانای الکتریکی می سازند. در باتری ها، انتقال بار الکترولیتی بین دو الکترود، انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

 

این محققان یک الکترولیت جامد ساخته شده از پلی سولفوروفسفریت لیتیوم را (گروه جدید مواد غنی از گوگرد با هدایت الکتریکی خوب) برای ایجاد یک انرژی متراکم، باتری تمام جامدی به وجود آورده اند که وعده های بسیاری می دهد. باتری تمام جامد لیتیوم-گوگرد چهار برابر لیتیوم-یون، انرژی ذخیره می کند.

 

«فن آوری ما بر مسائل مربوط به ایمنی و ظرفیت در باتری لیتیوم-گوگرد غلبه می کند.» دکتر چنگ دو لیانگ (Chengdu Liang)، سرپرست نویسندگان مقاله ی این پژوهش، ادامه می دهد: « باتری پس از چند صد چرخه هنوز خوب کار می کند و چگالی حجمی، کمی بهتر از باتری های لیتیوم-یون است.»

 

باتری جدید از عنصر گوگرد استفاده می کند، که یکی از محصولات فرعی  پردازش صنعتی نفت است. به عبارت دیگر، این باتری همچنین می تواند راهی برای بازیافت زباله های صنعتی به صورت فناوری مفید – و حتی شاید برتر - ارائه دهد.

 

لیانگ می گوید: «محدودیت اصلی در هدایت یونی نسبتا کم الکترولیت جامد است. بنابراین چگالی توان، پایین تر از باتری های لیتیوم-یون است، اما می توان آن را با یک الکترولیت جامد بهتر بهبود داد. علاوه بر این، ساختار سرامیکی شکننده، و بهینه سازی بیشتری نیاز دارد.»

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت