متن كامل خبر
مولکول نگران کننده در بطری آب

تاريخ خبر :  19/6/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  992

محققان آلمانی از ترکیب سنجش بیولوژیک و طیف سنجی جرمی در بطری آب، برای یافتن منشأ اختلال رفتاری در غدد درون ریز استفاده کردند.

 

مشاهدات نشان داده که مواد شیمیایی مختل کننده ی غدد درون ریز (EDCs) ، که با سیستم هورمونی ارگانیسم تداخل پیدا می کنند، اثراتی بر رشد و باروری انسان دارند.


به تازگی، تردیدهایی در افزایش خطر ابتلا به سرطان، اختلالات قلبی عروقی و متابولیکی نیز مطرح شده است و نگرانی های خاص و بحث های عمومی پیرامون ترکیبات آلی همچون بیسفنول A (BPA) و فتالات ها، وجود دارد.


با توجه به نگرانی های درحال رشدی که محصولاتی این چنین ممکن است حاوی سطوح نگران کننده EDCs باشند، مارتین واگنر (Martin Wagner) و یورگ اولمان (Jörg Oehlmann) از دانشگاه گوته فرانکفورت (Goethe University Frankfurt) به همراه مایکل شوسنر (Michael Schlüsener) و توماس ترنس (Thomas Ternes) از موسسه هیدرولوژی فدرال آلمان (German Federal Institute of Hydrology)، تحقیقات خود را به بطری آب معطوف داشتند.


واگنر و همکارانش داده های فعالیت ضد هورمونی 18 گونه از محصولات بطری آب را بررسی کردند، سپس با ترکیب داده های بدست آمده از آبی که چنین فعالیت هایی داشت و از بین 24,520 ماده شیمیایی مشکوک، یکی از آنها، نتایجی سازگار با تمام آزمون ها نشان داد و معلوم شد که دی (2 اتیل هگزیل) یا فومارات ( DEHF )، فعالیت ضد هورمونی دارد.


ایروین (Irvine) کارشناس مرکز مطالعات و توسعه آموزش بروس بلومبرگ از دانشگاه کالیفرنیا (Bruce Blumberg of the University of California)، می گوید این پژوهش در شناسایی اخلالگر غدد توسط مواد بسته بندی شده، شاهکار است. او خاطر نشان کرد : «هر گونه استنباط قوی در مورد چگونگی مضرات این مواد شیمیایی برای سلامت انسان کمی زود است»، اما افزود: « مسلم است که آنها مفید نیستند.»

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت