متن كامل خبر
تایید وجود عنصر جدیدی در جدول تناوبی

تاريخ خبر :  6/6/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1185

محققان دانشگاه لوند (Lund University) سوئد، شواهدی تازه در اثبات وجود یک عنصر شیمیایی ناشناخته یافته اند.


جدول تناوبی شیمی را به یاد دارید؟


گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی فیزیکدان دانشگاه لوند، وجود آنچه را که یک عنصر جدید در نظر گرفته می شد؛ با عدد اتمی 115 تایید کرده اند. این آزمایش در مرکز تحقیقاتی GSI آلمان انجام شد و نتایج آن، محاسبات قبلی گروه های تحقیقاتی در روسیه را نیز تایید می کند.


درک رودلف (Dirk Rudolph) استاد بخش فیزیک اتمی در دانشگاه لوند چنین می گوید: «این یک آزمایش بسیار موفقیت آمیز و یکی از مهم ترین نتایج در این زمینه و در سال های اخیر بود.»


بمباران فیلم نازکی از امریسیوم (Am) با یون های کلسیم، این گروه را برای اندازه گیری فوتون های مرتبط با فروپاشی آلفای این عنصر جدید توانا ساخت. انرژی های معلوم برخی از فوتون ها با انرژی مورد انتظار برای تابش پرتو X مطابقت داشتند که "اثر انگشت" یک عنصر مفروض است.


علاوه بر مشاهدات عنصر شیمیایی جدید، محققان همچنین به داده هایی دسترسی یافته اند که به آنها بینشی عمیق تر، درباره ساختار و خواص هسته های اتمی فوق سنگین داد.


عنصر فوق سنگین را هنوز، جدید نام  می برند. کمیته ای متشکل از اعضای اتحادیه بین المللی فیزیک محض و کاربردی و شیمی، یافته های جدید را بررسی خواهد کرد و اعلام میدارد که آیا آزمایش های بیشتری پیش از تأیید کشف این عنصر جدید لازم است یا خیر.

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت