متن كامل خبر
گشنیز ؛ تصفیه کننده آب

تاريخ خبر :  7/7/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  783

گروهی از دانشجویان آمریکایی نشان داده اند که گشنیز، دارای خواص عالی برای جذب فلزات سنگینی همچون سرب است، و می تواند آب آشامیدنی سالم را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهد.


طی سخنرانی در دویست و چهل و ششمین نشست ملی انجمن شیمی آمریکا، ساینا حسین؛ یکی از دانشجویان کالج فن آوری ارتباطات (Ivy Tech Community College) در ایندیاناپولیس توضیح می دهد که چگونه این گروه با دانشمندانی از دانشگاه پلی تکنیک فرانسیسکو (Polytechnic University of Francisco) در هیدالگو مکزیک، به منظور بررسی خواص جذب فلز در گیاهان مختلف مشغول به کار  می باشند.


او گفت: « ما کشف کردیم که گشنیز دارای پیوندهای درونی بسیار عالی با نیکل و سرب است که هر دو بسیار سمی هستند. گیاهان دیگری که به فلزاتی همچون کروم، مس و آرسنیک متصل می شوند نیز شناسایی شده اند، که می توان چند گونه متفاوت از آنها را در یک دستگاه واحد، ترکیب کرد.»


به گفته حسین: « زمین پوشیده از برگ و ساقه گشنیز می تواند 20mg/g نیکل را در حدود 45 دقیقه از محلول حذف کند و  145mg/g سرب در تنها 15 دقیقه از بین می رود. »


وی اضافه کرد: « مکانیسم دقیقی که گیاه را به فلزات سنگین متصل می کند، هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما هدف ما این است که بتوان نوعی "تی بگ" (teabag) را در مقیاس بزرگ تولید کنیم.»


مسعود پیربازاری (Massoud Pirbazari)، کارشناس تصفیه آب در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (University of Southern California) و رهبر پروژه های تحقیقاتی مشابه در مقطع کارشناسی می گوید: « استفاده از گشنیز به عنوان "جاذب" ممکن است یک روش ضد عفونی امیدوار کننده باشد، و این تحقیقات به جهت اثربخشی، سادگی و کم هزینه بودن آن باید مورد تحسین قرار گیرد.»

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت