متن كامل خبر
برندگان جایزه نوبل شیمی 2013

تاريخ خبر :  17/7/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  865


 روز چهارشنبه، آکادمی سلطنتی علوم سوئد با تقدیر از پژوهش های سه دانشمند از دانشگاه های آمریکایی، جایزه نوبل شیمی 2013 را به طور مشترک به مارتین کارپلاس، مایکل لویت و آریه وارشل اهدا کرد.


پژوهش های مارتین کارپلاس از دانشگاه هاروارد؛ مایکل لویت از دانشکده پزشکی دانشگاه استانفورد، و آریه وارشل از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، به خاطر « توسعه مدل های کامپیوتری چند مقیاسی برای تجزیه و تحلیل و پیش بینی واکنش های شیمیایی پیچیده»، اهمیت بسزایی دارد و عنوان شده که برای انجام وظایفی مانند ایجاد داروهای مفید خواهد بود.


آکادمی سلطنتی علوم سوئد هنگام اعطای این جایزه گفت: با تلاش این دانشمندان، کامپیوتر در علم شیمی به اندازه لوله آزمایش اهمیت پیدا کرده است. دانشمندان تاکنون برای پیوندهای شیمیایی مدل هایی با توپ های رنگی، میله و چسب درست می کردند، اما شبیه سازی این مدل ها با رایانه، به محققان در بسیاری از رشته ها از جمله داروسازی کمک شایانی خواهد کرد.


رویکرد کارپلاس، لویس و وارشل ، ترکیبی از فیزیک کلاسیک و فیزیک کوانتوم است. بنابراین شیمیدانان به جای استفاده جداگانه از قوانین فیزیک کلاسیک یا فیزیک مدرن، می توانند با این شبیه سازی پیشرفته، دو روش را همزمان بکار گیرند.

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت