متن كامل خبر
جفت شدن منابع تجدید پذیر در یک ژنراتور کوچک

تاريخ خبر :  10/9/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  696

ژنراتور کوچکی که انرژی های نور و باد را همزمان جمع آوری می کند، توسط دانشمندان چینی ابداع شد.


کوچک شدن ژنراتورهای تریبوالکتریک تا ابزارهای کوچک امروز، خروجی آنها را محدود می کند. اصطکاک بین دو فیلم در داخل دستگاه، برق تولید می کند اما با کوچک شدن آنها، پوشش الکترودها مانع این فرایند است.


جریان هوای القایی در نانوژنراتور تریبوالکتریک (ATNG) که توسط چنگیو هو (Chenguo Hu)، ژون ژو (Jun Zhou) و گروه آنها از دانشگاه های چونگ کینگ (Chongqing University) و هاژونگ (Huazhong University) تولید شده، این تماس مستقیم را حذف کرده است. حتی یک جریان هوای ملایم، فیلم پلی تترا فلوئورو اتیلن را مرتعش می کند که بین دو الکترود مسی ATNG برای تولید انرژی الکتریکی قرار دارد.

این گروه، ATNG را با یک سلول خورشیدی حساس به رنگ جفت کرد تا اجازه دهد که ژنراتور به طور مستقل یا  همزمان انرژی جنبشی و نور را جمع آوری کند. فن آوری جدید، 24 ساعته برای تولید برق کار می کند و می تواند سنسورها یا LED ها را به کار اندازد، و یا حتی باتری های لیتیوم یون را شارژ کند.


جی آر هاو هی (Jr-Hau He) می گوید: « چنین دستگاه هوشمندی که می توانند در طول روز به جمع آوری انرژی خورشیدی پرداخته و در شب، پی در پی برای جمع آوری انرژی باد کار کند، به راستی برای استفاده از همه ی زمان طراحی شده است. به طور کلی این کار، ترکیبی خلاقانه از مهندسی و علم مواد را نشان می دهد.»


هو می گوید: « با این کار، برنامه های کاربردی بالقوه در الکترونیک شخصی، دارو و نظارت بر محیط زیست گسترش خواهد یافت و ما قصد داریم ژنراتوری عملی تر برای اهدافی چون سیستم های تهویه و یا به عنوان منبع برق در دستگاه های قابل حمل طراحی کنیم.»

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت