متن كامل خبر
پالس های دو رنگ لیزر پرتوی ایکس

تاريخ خبر :  14/9/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  970

دانشمندان برای نخستین بار، موفق به تولید پالس های لیزری پرتوی ایکس دو رنگ فوق نورانی شدند.


پژوهشگران مرکزSACLA ژاپن، با استفاده از لیزر الکترون آزاد پرتوی ایکس (XFEL)، ابزاری بسیار قدرتمند برای بررسی ساختار ماده و پویایی فرآیندهای فیزیکی فوق سریع و واکنش های شیمیایی ساختند. این پالس های نوری، با طول موج های متفاوتی تولید شدند که جدایی زمانی آنها با دقت آتوسکند (یکی از واحدهای زمان تابش پرتو در لیزرها که به اندازه طی کردن طول سه اتم هیدروژن توسط نور است.) قابل تنظیم است.


تورو هارا (Toru Hara) رهبرگروه ژاپنی از مرکز RIKEN SPring-8، در نشریه Nature Communications گزارش داد که آنها موفق به ایجاد پالس دوگانه ی پرتوی ایکس با طول موج تنظیم پذیر شده اند که بیش از 30 ٪ می توانند از هم جدا باشند.


دکتر هارا گفت: « جدایی نسبی به دست آمده، از مقدار آن در گذشته 10 برابر بزرگتر است. علاوه بر این، پالس دو رنگ را می توان در محور های مختلف، برای جدایی فضایی آنها منتشر کرد. رویکرد ما به طور قابل توجهی قابلیت استفاده از XFEL را بهبود می بخشد و از لیزرهای دو رنگ، بسیار آسان تر استفاده خواهد شد.»


SACLA یکی از دو پایگاه جهانی دارای XFEL برای بررسی ماده، و پروژه های گوناگون در زیست شناسی، شیمی، فیزیک و علم مواد است. XFELها دارای ظرفیت تابش ده میلیارد بار روشن تر و پالس های یک هزار بار کوتاه تر از سینکروترون های پرتوی ایکس موجود هستند ولی تا کنون، XFELها به طور معمول یک پالس تابشی با طول موج یگانه مانند لیزر معمولی مرئی منتشر می کرده اند.

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت