متن كامل خبر
براندازی قوانین شیمیایی با کلرید سدیم جدید

تاريخ خبر :  30/9/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1341

کشف پایداری NaCl3 و Na3Cl در شرایط افزایش فشار، اصول شیمی هسته ای را نقض کرد.


آرتم اوگانوف (Artem Oganov) از دانشگاه ایالتی نیویورک (State University of New York) آمریکا، که گروهش این اشکال عجیب و غریب را پیش بینی و سپس تولید کرده است، می گوید: « قوانین اساسی شیمی همچون موازنه بار و قاعده هشت تایی، می تواند در فشار نسبتا متوسط شکسته شود و حالات غیر منتظره شیمی که پس از آن شکل گرفته، دارای خواص غیر عادی است.»


گروه اوگانوف یک کد محاسباتی به نام USPEX ایجاد کرده که ساختارهای بلوری ترکیبات شیمیایی را در فشار و دمای مفروض پیش بینی می کند و با استفاده از آن، ترکیباتی ساخته که قوانین شیمی را نقض کرده است. اوگانوف توضیح می دهد که: « به محض تغییر شرایط خارجی مانند فشار و دما، انرژی تغییر خواهد کرد و ترکیبات ممنوعه، پایدار خواهند ماند.»


در فشار بیش از 250GPa از لحاظ نظری Na3Cl،Na2Cl ، Na3Cl2، NaCl3 و NaCl7 با خواص الکترونیکی و پیوندی جالبی پابدار هستند. اما در محدوده بیش از این فشار، نمک طعام نیز پایدار بوده و خود به خود به سایر ترکیبات تجزیه نمی شود. دانشمندان متوجه شدند که رسیدن به این ساختار نیازمند درجه حرارت بالا و مقادیر بیشتری از سدیم و یا کلر است.

پراش پرتوی X و طیف نمایی رامان نشان داد که با حرارت دادن نمک در کلر اضافی و توسط لیزر، دو فاز NaCl3 ، یکی بالاتر از 18GPa و دیگری در بیش از 54GPa  نیز تولید می شود. حرارت با سدیم اضافی، Na3Cl پایدار را در کمتر از 20GPa تولید می کند.


اوگانوف به پایاسازی این مواد در شرایط عادی، تدوین و فرموله کردن قوانین کلی در رفتار و فرضیه نقش آنها در شکل گیری سیاره امیدوار است. « این امکان وجود دارد که سیارات از ترکیباتی که ما فکر می کنیم، ساخته نشده باشند!»

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت