متن كامل خبر
عکاسی یا طیف سنجی نوین؟

تاريخ خبر :  4/10/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  878

محققان بسیاری از عکس های محلول فلورسنت برای نشان دادن مقالات علمی خود استفاده می کنند، اما دانشمندان آلمانی نشان داده اند که این عکس ها چیزی بیش از تصاویر و در واقع حاوی اطلاعات ارزشمندی است.

گروهی به رهبری اووه بونز (Uwe Bunz) در دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University) عکاسی را روشی بهتر برای به دست آوردن سریع و کارآمد داده های طیف سنج نشری می دانند که تجزیه و تحلیل آنها وقت گیر و غیر بصری است.

داده های عکاسی و طیف سنجی را می توان با استفاده از مختصات فام داری r و g مقایسه کرد که به آسانی از طیف نشری و با استفاده از توابع تطبیق رنگ به دست می آیند.

بونز می گوید: « برای مقایسه اطلاعات جمع آوری شده از طیف انتشاری و عکس می توانیم فلورسانس داده های طیفی و اطلاعات رنگ را از عکس ها جمع آوری کنیم. مخرج مشترک، مختصات فام داری  r و g است.»


به منظور استخراج مختصات فام داری از عکس ها، دوربین باید از همان مجموعه توابع استفاده کند که گروه بونز از شبه توابع تطبیق رنگ، برای مختصات فام داری خاص در دوربین خود استفاده کرد و سپس این مقادیر، به طور مستقیم با مقدارهای r و g از طیف نشری مقایسه شد و دوربین را به آشکارسازی با سه فیلتر تبدیل کرد.

آنها روش خود را در دیودهای نور گسیل (LEDها) و محلول های نقاط کوانتومی معدنی و رنگ های فلورسنت آلی آزمایش کردند. در هر سه مورد، مختصات عکس استخراج شده با مقادیر طیف سنجی تطبیق بسیار خوبی نشان داد.


منیژه رازقی از دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) در اوانستون آمریکا می گوید: «این روشی بسیار ساده اما بسیار موثر در تجزیه و تحلیل فرایندهای شیمیایی سریع است. سادگی آن اجازه می دهد تا افراد با سطوح مختلف دانش از آن استفاده کنند.»

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت