متن كامل خبر
انرژی خورشیدی در شب

تاريخ خبر :  26/10/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  907

محققان UNC موفق شدند انرژی خورشیدی را در طول روز ذخیره کنند تا در ساعت های بعد از غروب آفتاب، برق رسانی کند.

 

در پانل های خورشیدی با غروب خورشید، توانایی برق رسانی هم از بین می رود. برای تبدیل شدن انرژی خورشیدی به کاربردی مقبول در مقیاس جهانی، محققان در حال بررسی ذخیره سازی انرژی جهت استفاده در شب بوده اند.


گروهی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی (University of North Carolina) به سرپرستی تام مایر (Tom Mayer) سیستمی ساخته اند که انرژی خورشیدی را به سوخت هیدروژنی تبدیل کرده و آن را برای استفاده های بعدتر ذخیره می کند. « سوخت های خورشیدی، راهکار ذخیره سازی انرژی جهت کاربرد شبانه را با الهام از فتوسنتز طبیعی ارائه می دهند.» مایر چنین گفت و افزود: «یافته های جدید ما می تواند قطعه ی بزرگ پیشین این پازل را تا راهی جدید برای ذخیره انرژی خورشیدی ارائه دهد.»


طراحی مایر دارای دو جزء اساسی است: یک مولکول؛ که مونتاژ کروموفور-کاتالیزور نامیده شده و پس از جذب نور خورشید، کاتالیزور را برای تقسیم الکترون ها راه اندازی می کند. و یک نانوذره؛ که با هزاران مونتاژ کروموفور-کاتالیزور محدود شده، و بخشی از فیلم نانوذراتی است که الکترون ها را برای تولید سوخت هیدروژنی منتقل می کنند.


اینگونه سیستم ها به دلیل مونتاژ کروموفور-کاتالیزور و یا به دلیل ناکافی بودن سرعت الکترون ها برای ساختن هیدروژن، همیشه شکست می خورد. برای حل این مشکلات، مایر با همکاری گروه گرگ پارسونز (Greg Parson) نانوذرات را، اتم به اتم، با لایه نازکی از دی اکسید تیتانیوم پوشش دهی کرد و با استفاده از لایه های بسیار نازک، کشف کرد که نانوذرات می توانند الکترون ها را به مراتب سریع تر از قبل، انتقال دهند. آنها همچنین دریافتند که چگونه یک پوشش محافظ، مونتاژ کروموفور-کاتالیزور را بصورتی پایدار و محکم در نانوذرات نگه دارد. سیستم مایر می تواند با توان خارجی اندک و بدون انتشار گازهای گلخانه ای، انرژی خورشیدی را به سوخت تبدیل کند.

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت