متن كامل خبر
دستکاری چربی شیر با امواج صوتی

تاريخ خبر :  28/12/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  2031

پژوهشی درباره فرآیند نوین جداسازی شیر، نشان از کلیدی بودن امواج صوتی برای تولید پنیر ایده آل داشته و انقلابی در صنایع لبنی استرالیا به نظر می رسد.


دانشگاه فناوری سوئین برن (Swinburne University of Technology) همراه با CSIRO در جستجوی فن آوری های مختلف دستکاری از طریق یک پروژه 1.2 میلیون دلاری حمایت شده توسط شورای تحقیقات استرالیا (ARC) هستند.


ریچارد منسی (Richard Manasseh) استادیار سوئین برن و گروه مهندسان الکترونیک و مواد غذایی از CSIRO و همچنین اعضای صنایع لبنی، در حال بررسی امواج فراصوت برای شیر بدون چربی هستند. منسی می گوید دستکاری و یا جدا کردن چربی از آب پنیر، جزء کلیدی در پردازش شیر است. امواج فراصوتی، با توانایی جدا کردن ذرات چربی بر مبنای اندازه، خروجی دقیق تری می دهند.


وی افزود: « ما پیشتر می دانستیم که وقتی یک موج صوتی از مایع می گذرد، ذرات جمع می شوند. صوت با ایجاد انبساط و انقباض در مایع، موجب جمع آوری ذرات در نوارهای عمودی با جدایی نیم طول موج از هم می شود. اما تا به حال درباره شیر این تلاش نشده است.»

 

ذرات چربی شیر کوچک هستند، شما می توانید 50 تا100 تا از آنها را در ضخامت یک تار موی انسان قرار دهید. آنها همچون سلول های بیولوژیکی با غشایی شکل می گیرند که در آنها ارزش های غذایی و بافت های شیر کامل نگهداری می شود. گویچه های چربی کوچک و بزرگ با خواص مختلف، موجب صافی و یا سرشیر شده و بنابراین اگر از هم جدا شوند، می توانند طعم و بافت بهتری در محصولات لبنی جدید تولید کنند.
 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت