متن كامل خبر
صخره‌‎های مرجانی، انقراض یا بقاء؟

تاريخ خبر :  15/12/1388 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1091

آبسنگ ها یا صخره‌های مرجانی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین اجتماع موجودات زنده بر روی زمین هستند.

آبسنگ ها یا صخره‌های مرجانی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین اجتماع موجودات زنده بر روی زمین هستند.بیشتر صخره‌های مرجانی صخره‌های آبی روی هم انباشته شده‌ای هستند که میلیونها سال قدمت دارند.مرجان‌هاییکه صخره‌های مرجانی را تشکیل می‌دهند تنها در شرایط خاصی مثل آب گرم (دمای بیشتر از 21 درجه سانتیگراد)، کم عمق، شور و تمیز زندگی  می‌کنند. صخره‌های مرجانی بسیار ظریف بوده، به سادگی تخریب شده و سال‌ها طول می‌کشد تا بازسازی شوند.بیشتر صخره‌های مرجانی دنیا اکنون تخریب شده‌اند. خطرات عمده‌ای که صخره‌های آبی را تهدید می‌کنند عبارت‌اند از:
توریسم، لایروبی و احیاء زمین جهت ساختن هتل‌ها ، فرودگاه‌ها و بندرگاه‌ها، جمع‌آوری مرجان‌ها و صدف‌ها برای یادگاری، ساختن جاده‌ها و خانه‌ها، آلودگی توسط سم دفع آفات و کودهای کشاورزی، تخلیه فاضلاب‌ها و نشت سوخت‌ها.
همچنان که درختان جنگل‌ها قطع می‌شوند خاک و گل و لای توسط باران شسته شده و به صخره‌های آبی ریخته می‌شود و پولیپهای مرجانی ظریف را خفه می‌سازد و صخره‌های آبی را نابود می‌کند
. صخره‌های آبی توسط بیش از ۴۰۰ گونه از جانوران مرجانی ظریف تشکیل شده‌اند که در آب‌هایی به عمق ۳۰ متر زندگی می‌کنند.
صخره‌های مرجانی با
۱۵۰۰گونه از ماهی‌ها ، ۴۰۰۰ گونه از نرم تنان از جمله: صدف‌های غول پیکر خوراکی ، تعداد زیادی اسفنج ، شقایق‌های دریایی، خرچنگ‌ها و کرم‌ها، سرشار از زندگی هستند.
بر اساس جدیدترین مطالعه انجام گرفته بر روی فسیل‌های مرجانی، مشخص شده است که این جزایر قادر به تحمل شرایط اکولوژیکی دشوار حاکم بر آخرین دوره یخبندان بوده‌اند.
گرچه شرایط حاکم در آن دوره با شرایط امروزی متفاوت است، ولی در این مطالعه با بررسی بسیاری از شرایط حاکم در آخرین یخبندان مشخص شده که این جزایر در برابر کاهش سطح آب‌های موجود قادر به ادامه حیات خود و تنوع خود (البته با ترکیب  گونه‌ای متفاوت با شرایط مناسب اکولوژیکی) بوده‌اند. نتایج این مطالعه که نشانگر انعطاف‌پذیری این اکوسیستم‌های ارزشمند و زیبا است، گامی مهم در راستای مطالعات مربوط به حفظ زیبایی‌های بی‌نظیر آفرینش است.

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/03/100301182106.htm

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%A8%E2%80%8C%D8%B3%D9%86%DA%AF_%D9%85%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت