متن كامل خبر
استفاده از اسیدهای چرب برای بقا در شرایط سخت

تاريخ خبر :  20/12/1388 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  757

وال‌ها که در حال حاضر بزرگترین پستانداران روی زمین هستند به گروه‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند.

هیکل گنده، شکم بزرگ و شگفتی های طبیعت...!
وال‌ها که در حال حاضر بزرگترین پستانداران روی زمین هستند به گروه‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند.یکی از این گروه‌ها موسوم به وال‌های اسپرمی (Sperm whales) هستند. اولین چیزی که در این گروه از وال‌ها خود نمایی می‌کند، وجود سری بسیار بزرگ است که حدود یک سوم وزن بدن را به خود اختصاص می‌دهد.وجود چنین سری نه نشانگر مغزی بزرگ، که ذخیره‌گاهی برای اسیدهای چرب اغلب غیر اشباع است. این موجودات بزرگ به دلیل جثه بزرگ خود ناچار به تغذیه در مکان‌هایی با کمترین رقیب هستند.
بهترین گزینه برای چنین مکانی، اعماق ژرف اقیانوس ها است.
این گروه از وال ها در اعماق بیش از 1000 متر (تا اعماق 3000 متری) و با خیالی راحت از عدم وجود رقبا به شکار موجودات مختلف می‌پردازند.
از سویی دیگر، بقا در چنین اعماقی مستلزم سازگاری نسبت به شرایط سرد و مقاومت در برابر نیروی رانشی موجود در چنین اعماقی است که به دلیل دمای پایین حاکم، در مقایسه با اعماق سطحی دارای چگالی بالاتری است.ترکیب اسیدهای چرب موجود در سر این وال ها طوری است که در اعماق پایین بر اثر کریستالیزاسیون منجر به افزایش چگالی وال و در اعماق سطحی‌تر با تبدیل به حالت مایع خود و کاهش چگالی وال منجر به استقرار کم زحمت وال در اعماق مختلف و در نتیجه انجام تغذیه با کمترین میزان صرف انرژی می‌شوند.



      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت