متن كامل خبر
کک‌هایی که از دایناسورها تغذیه می‌کردند

تاريخ خبر :  16/12/1390 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  885

پذیزفته‌ شده‌است که کک‌های با اندازه بسیار بزرگ از دایناسورها تغذیه می‌کرده‌اند

گونه‌های فسیلی قدیمی، در قسمت دهانی خود زرهی برای حمله به پوست ضخیم داشته‌اند.
کک‌های اولیه،در دوره‌ی ژوراسیک، به گونه‌ای بودند که خون دایناسورها را می‌مکیدند، بیشتر از 150 ملیون سال قبل.رابطه پنانسیل  بین میزبان و انگل به‌وسیله  مجموعه ای از فسیل حفظ زیبایی در چین کشف شده است.


امروز، این گروه متنوع از حشرات انگلی که به عنوان کک شناخته شده اند،  اغلب پستانداران و پرندگان را مورد هجوم قرار می‌دهند.اما کمتر کسی از اصل آنها خبر دارد. تاریخچه فسیل کک شامل گونه‌های امروزی از 65 میلیون سال قبل می‌شود، هویت کک‌های ممکن، از دوره کرتاسه(145 میلیون تا 65 میلیون سال پیش) موضوع بحث کارشناسان شده‌است.اما مایکل انجل(Michael Engel) ، زمین‌شناساز دانشگاه کانزاس در لورانس و همکارانش به‌ تازگی تاریخ انگل‌ها را توسعه دادند . انجل و همکارانش،9  نمونه کک را در دو جهت مورد مطالعه قرار دادند.رسوبات 165 میلیون ساله ژوراسیک در Daohugou و 125 میلیون ساله‌ی کرتاسه در Huangbanjigou، هر دو مکان در چین قرار دارند.حشرات کاملا مشابه کک‌های امروزی که ما می‌شناسیم نبودند. کک‌های امروزی بین  1 تا 10 میلی‌متر طول دارند، اما گونه‌های کرتاسه  و ژوراسیک بین 8 تا 21 میلی‌متر طول داشته‌اند. به گفته انجل آنها نسبت به کک‌های امروزی حشرات سنگینی بودند.


اما این فقط اندازه نیست که گونه‌های تاریخی را متمایز میکند، کک‌های ژوراسیکی و کرتاسه پاهای پرشی نداشته‌اند، تخصص پریدن درگونه های مدرن، و قسمت دهانی زانویی شکل آنها، زرهی  شکل با نوک تیز اره مانند بودند.بی‌شباهت به آرواره‌های نرم کک‌های امروزی.
انجل می‌گوید: "سخت است که رابطه این ویژگی با شیوه‌ی زندگی این کک‌ها  را تعیین کرد. اما آنها ممکن است نشان دهد که کک‌ها به کمین متخصصان نشسته‌اند.که غذا را با مخفی شدن در محیط و سپس به با حمله به میزبان به‌دست می‌آوردند،  برای مدت کوتاهی تا قبل از دوباره منحرف شوند".
اینکه این میزبان‌ها جه بودند پرسش دیگری است.انجل می‌گوید: "مسلما قسمت دهانی برای سوراخ کردن پوست پرندگان و پستانداران  اولیه بوده‌است. حقیقتا به‌نطر می‌رسد که آنها برای راه یافتن به پوست‌هاس سنگین متخصص بوده‌اند، مانند دایناسورها."


جرج پوینر (George Poinar)، یک زمین‌شناس از دانشگاه  کروالیس، موافق است که بدون پاهای پرشی، کک‌ها  مجبور بوده‌اند بخزند یا بدوند تا یک میزبان بیابند. او اضافه می‌کند: "آنها می‌توانسته‌اند به دایناسورها یا احتمالا دایناسورهای پرنده حمله کنند."
اما شاید تنها راه برای مطمئن شدن این است که فسیل‌ی از کک‌ها در حال تغذیه از دایناسورها بیایند.
            
 

 


     

بازگشت