متن كامل خبر
زندگی زیر یخ‌های قطب شمال جوانه می‌زند

تاريخ خبر :  27/3/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  952

محققات از فلات قاره ای دریای Chukchi بین سیبری و آلاسکا در ماه جولای گذشته دیدن کردند و شکوفه سبز درخشانی از گیاهان شناور زیر یخ با ضخامت کمتر از 1 متر را کشف کردند.

 در هر تابستان فقط زمانی که یخ‌ها شروع به ذوب شدن می‌کنند، زندگی در زیر آب‌های غنی اقیانوس قطب شمال شروع به جوانه زدن می کنند.
شکوفایی در زیر یخ ها که توسط ماهواره ها قابل رویت نیست و ممکن است ناشی از تغییرات آب و هوای جهانی باشد، فصل حاصلخیزی  سالانه را جلوتر انداخته‌است. نتایح همچنین نشان می‌دهد که محققان ممکن است حاصلخیزی زیستی در قطب شمال را که مرتبط با بالا رفتن میزان کربن دی اکسید در منطقه است، دست کم گرفته باشند.


برای رونق دادن گیاهان شناور – ارگانیسم های فتوسنتز کننده در بافت غذایی قطب شمال که جانوران شناور را پشتیبانی می‌کند – به غذا و نور نیاز است. قسمتی از اقیانوس شمال شامل دریای  Chukchi  و دریای Bering از نظر مواد غذایی غنی هستند و فقط نور است که برای آن‌ها عامل محدود تری است. کوین آریگو ، زیست شمناس و اقیانوس شناس از دانشگاه استنفئرد می‌گوید: "این فرضیه که چیزی در زیر یخ ها تا زمانی که شروع به ذوب شدن نکنند وجود ندارد به این معنی است که نور کافی در زیر یخ‌ها وجود ندارد."
اما سال گذشته، آریگو و گروهش متوجه ازدیاد استخرهای آبی که به مخزن های ذوب شده معروفند روی سطح دریای یخ زده Chukchi شدند که ضخامت آن نسبت به سال‌های گذشته چند متری نازک‌تر شده بود. این یخ های عظیم نور ورودی را بازتاب می‌دهند، اما مخزن های ذوب شده بیشتر از 50 درصد نور را به آب‌هایی که در زیر آن‌ها در جریان است انتقال می‌دهند و باعث بیشتر شدن شکوفایی در زیر یخ ها می شوند.


آریگو می‌گوید : "شکوفایی مشابهی در بیشتر مناطقی که دارای فلات قاره ای حاصلخیز هستند اتفاق می افتد. اینکه چه مدت است که این بیرون ریزی‌های زیر یخ اتفاق می افتد معلوم نیست. او اضافه می‌کند که از آنجاییکه از نظر سالی کاملاً واضح نیست که این شکوفایی تا چه حد به نازک شدن لایه یخ روی سطح دریا مرتبط است و اینکه تغییرات آب و هوایی باعث زیاد شدن مخزن‌های آبی شده‌اند. اما اندازه شکوفه مشاهده شده  ممکن است به این معنا باشد که تخمین‌های در حال حاضر در رابطه با نرخ تولیدات اولیه – تولیدات مولکولی ارگانیسمی که به علت  گیاهان شناور ایجاد می‌شود از مواد غذایی استفاده می‌کنند – در فلات قاره‌ای شاید 10 ها بار پایین تر باشد."


منبع:

http://news.sciencemag.org/sciencenow/2012/06/life-blooms-under-arctic-ice.html?ref=hp


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت